Kannanottoja kotisohvalta : ideologinen ryhmätoiminta ja verkkovaikuttaminen Facebookissa
Authors
Date
2018Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Tarkastelen tutkielmassani verkkoyhteisöpalvelu Facebookissa tapahtuvaa ideologisperusteista ryhmittäytymistä. Ideologiseksi määrittelen tässä tutkimuksessa sellaiset ryhmittymät, jotka aiheeltaan kertovat perustavanlaatuisesti jäsentensä arvomaailmasta, jolloin ryhmän aiheeksi on nostettu esimerkiksi aate, elämäntapavalinta tai poliittinen kanta. Facebook on valtavaan suosioon noussut, maailmanlaajuisessa käytössä oleva yhteisöpalvelu, jolla on jo noin 2,2 miljardia aktiivista käyttäjää. Tavoitteeni on luoda kuvaus tutkimastani ilmiöstä tarkastelemalla ryhmien teknologisesti rakennettua toimintaympäristöä, toiminnan mahdollisuuksia ja tapoja, ryhmissä tapahtuvaa sosiaalista vuorovaikutusta sekä jäsenten kokemuksia ryhmien toiminnasta ja merkityksestä. Ryhmien ideologisen luonteen huomioon ottaen olen pyrkinyt tavoittamaan myös ryhmätoiminnan mahdollisia yhteiskunnallisen vaikuttavuuden kokemuksia. Tutkimukseni asettuu näin ollen virtuaalietnografisen tutkimusstrategian piiriin.
Tutkimusaineistoni koostuu ryhmien havainnointimateriaalista ja ryhmäjäsenten kanssa toteutetuista teemahaastatteluista. Havainnointiprosessissa kiinnitin huomiota ryhmittymien sisällä tapahtuvan sosiaalisen toiminnan muotoihin, teknisiin ominaisuuksiin ja visuaalisiin elementteihin. Menetelmänäni käytin tarkkailevaa havainnointia, joten en tutkimusprosessin aikana liittynyt tutkimiini ryhmiin tai osallistunut niiden toimintaan. Havainnoinnin kohteeksi valikoitui 20 julkista Facebookissa toimivaa ideologista ryhmää ja sivua. Havainnointiaineistoni tueksi toteutin kolme teemahaastattelua, joiden avulla pääsin käsiksi siihen tietoon ja kokemusmaailmaan, joka vaikuttaa ryhmätoiminnan taustalla jäsenten henkilökohtaisten motiivien tasolla.
Aineistostani voidaan nostaa esille neljä analyyttisesti ja teoreettisesti kiinnostavaa teemaa. Ensimmäisenä lähestyn yhteisöllisyyden kokemusta, joka paradoksaalisesti verkostoitumiseen ja sosiaaliseen vuorovaikutukseen perustuvassa verkkopalvelussa näyttää olevan heikkoa. Vaikka palveluun liittymistä perustellaan sosiaalisilla syillä, ei edes palvelun sisäisissä pienryhmissä saavutettu tunnetta kollektiivisuudesta. Ryhmien sisäinen toiminta on usein pienen joukon hallitsemaa ja toteuttamaa suurimman osan jäsenistä jäädessä seuraamaan muiden tuottamaa sisältöä sivusta. Siten myös verkkopalveluissa toimivissa ryhmissä sosiaalisen toiminnan muotoja ohjaavat erilaiset roolit, ja tätä teemaa lähestyn soveltamalla aineistooni rooliteorioiden periaatteita tehtävien jakautumisesta ja osallistumisen epätasapainosta. Yhteisöllisyyden tavoittelemisen sijaan ideologinen ryhmätoiminta Facebookissa näyttääkin aineistoni perusteella olevan enemmän virtuaalista performanssia ja minäkuvan esittämistä muille käyttäjille. Viimeisenä lähestyn vaikuttavuuden kokemuksen teemaa, joka tämän tutkielman perusteella rajautuu virtuaaliseen toimintaympäristöön ja yksilötason tavoitteisiin.
...
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [29561]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Yhteisöviestinnän opiskelijoiden asenteet yksityisyyden hallintaa kohtaan Facebookissa työelämäkontekstissa
Rantala, Mikko (2012)Tällä tutkielmalla pyritään selvittämään, miten Jyväskylän yliopiston yhteisöviestinnän opiskelijat suhtautuvat yksityisyyden hallintaan sosiaalisen median yhteisöpalvelu Facebookissa. Tutkielmasta saadaan hyödyllistä uutta ... -
Muumit meemeiksi, meemit mielteiksi : diskurssianalyysi muumiaiheisista meemeistä Facebookissa
Heikkilä, Aino (2019)Tutkielma käsittelee kolmea eri muumiaiheista meemiä, jotka on poimittu Facebook-sivustolta. Menetelmänä toimii diskurssianalyysi. Diskurssi määritellään Michel Foucaultin mukaan, eli osana mielikuvien tai lausumien ... -
Yrityksen markkinointi ja asiakaspalvelu Facebookissa
Kattelus, Jere (2018)Tutkielmassa käsitellään Facebookin tarjoamia keinoja ja ominaisuuksia, joita yritys voi hyödyntää käyttäessään tätä sosiaalisen median alustaa markkinointi- ja asiakaspalvelukanavana. Tällä hetkellä Facebook on maailman ... -
Auttamisen diskursiivinen rakentuminen Facebookissa Refugees Welcome Keski-Suomi -sivulla
Heinonen, Niina (2016)Maisterintutkielmassani tarkastelen, miten turvapaikanhakijoiden auttaminen rakentuu diskursiivisesti Facebookissa Refugees Welcome Keski-Suomi -sivulla. Euroopan pakolaiskriisin myötä Suomeen saapui viime vuonna yli 30 ... -
Kognitiivisen prosessoinnin sujuvuuden vaikutus uupumukseen ja ylikuormitukseen Facebookissa
Luodes, Piia (2021)Sosiaalisten verkostopalveluiden käyttöön on yhdistetty myönteisiä vaikutuksia käyttäjille, mutta myös kielteiset käyttäjäkokemukset voivat olla käytön aikana läsnä. Uupumuksesta ja ylikuormituksesta on tullut sosiaalisten ...