Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.authorIlmanen, Kukka-Maria
dc.date.accessioned2018-12-07T07:22:31Z
dc.date.available2018-12-07T07:22:31Z
dc.date.issued2018
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/60520
dc.description.abstractTässä kandidaatintutkielmassa tarkastelen kiusaamisen vaikutusta venäjänkielisten lasten kieli-identiteettiin Suomessa. Tutkimukseni tarkoituksena on selvittää kiusaamisen roolin suuruutta ja sen negatiivisia vaikutuksia venäjän kielen opiskelumotivaatioon ja haluun käyttää venäjän kieltä. Pyrin tutkimuksessani selvittämään kuinka kiusaaminen vaikuttaa venäjänkielisten lasten ja nuorten venäjän kielenkäyttöön Suomessa. Tutkimus on toteutettu laadullisena sisällönanalyysina, joka sisältää teoriakatsauksen, kyselyn ja semimuodollisen haastattelun. Kyselyyn osallistui 23 nuorta aikuista, jotka olivat kaikki opiskelleet venäjää äidinkielenä Suomessa. Haastatteluun osallistui kolme henkilöä, jotka osallistuivat myös kyselyyn. Tutkimukseni aihe on ajankohtainen, koska kiusaamisen vaikutusta kieli-identiteettiin on tutkittu vähän, ja venäjänkieliset ovat Suomen suurin kielivähemmistö, jolla ei ole virallista asemaa. Suomessa on yli 75 000 venäjänkielistä ja heidän määrä kasvaa vuosittain. Tutkimuksessani selvisi, että hyvin monet venäjänkieliset kokevat koulukiusaamista alkuperänsä vuoksi. Tämän lisäksi selvisi, että monilla se vaikuttaa myös kielen opiskelumotivaatioon. Jotkut jopa luopuivat venäjän kielen käytöstä julkisilla paikoilla jossain vaiheessa koulunkäyntiään. Lisäksi selvisi, että kielenkäyttö oli hyvin paikkasidonnaista. Samoin Suomeen saapumisen ikä vaikutti kieli-identiteettiin. Lapsena Suomeen muuttaneet tai Suomessa syntyneet kokivat kiusaamista ja myös heidän kieli-identtiseeni muuttui, toisin kuin yläaste ikäisenä muuttaneiden kieli-identiteetti venäjän kielen suhteen pysyi usein samana. Usein nuoressa iässä muuttaneiden tai Suomessa syntyneiden kieli asenteet muuttuivat positiivisimmaksi ajan myötä. Lisäksi tutkimuksessa selvisi, että ympäröivien positiiviset mielipiteet rohkaisivat venäjänkielisiä käyttämään kieltään, tämä oli osittain sidoksissa lasten kasvun kanssa.fi
dc.format.extent35
dc.language.isoru
dc.titleVlijanie travli na jazykovuju identichnost' russkojazychnyh detej v Finljandii
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201812075028
dc.type.ontasotBachelor's thesisen
dc.type.ontasotKandidaatintyöfi
dc.contributor.tiedekuntaHumanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Humanities and Social Sciencesen
dc.contributor.laitosKieli- ja viestintätieteiden laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Language and Communication Studiesen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineVenäjän kieli ja kulttuurifi
dc.contributor.oppiaineRussian Language and Cultureen
dc.rights.copyrightJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rights.copyrightThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.contributor.oppiainekoodi312
dc.subject.ysokoulukiusaaminen
dc.subject.ysovenäjän kieli
dc.subject.ysomotivaatio
dc.subject.ysokielellinen identiteetti
dc.subject.ysokiusaaminen


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot