dc.contributor.author | Ilmanen, Kukka-Maria | |
dc.date.accessioned | 2018-12-07T07:22:31Z | |
dc.date.available | 2018-12-07T07:22:31Z | |
dc.date.issued | 2018 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/60520 | |
dc.description.abstract | Tässä kandidaatintutkielmassa tarkastelen kiusaamisen vaikutusta venäjänkielisten lasten kieli-identiteettiin
Suomessa. Tutkimukseni tarkoituksena on selvittää kiusaamisen roolin suuruutta ja sen negatiivisia vaikutuksia
venäjän kielen opiskelumotivaatioon ja haluun käyttää venäjän kieltä. Pyrin tutkimuksessani selvittämään
kuinka kiusaaminen vaikuttaa venäjänkielisten lasten ja nuorten venäjän kielenkäyttöön Suomessa.
Tutkimus on toteutettu laadullisena sisällönanalyysina, joka sisältää teoriakatsauksen, kyselyn ja semimuodollisen
haastattelun. Kyselyyn osallistui 23 nuorta aikuista, jotka olivat kaikki opiskelleet venäjää äidinkielenä
Suomessa. Haastatteluun osallistui kolme henkilöä, jotka osallistuivat myös kyselyyn.
Tutkimukseni aihe on ajankohtainen, koska kiusaamisen vaikutusta kieli-identiteettiin on tutkittu vähän, ja
venäjänkieliset ovat Suomen suurin kielivähemmistö, jolla ei ole virallista asemaa. Suomessa on yli 75 000
venäjänkielistä ja heidän määrä kasvaa vuosittain.
Tutkimuksessani selvisi, että hyvin monet venäjänkieliset kokevat koulukiusaamista alkuperänsä vuoksi.
Tämän lisäksi selvisi, että monilla se vaikuttaa myös kielen opiskelumotivaatioon. Jotkut jopa luopuivat
venäjän kielen käytöstä julkisilla paikoilla jossain vaiheessa koulunkäyntiään. Lisäksi selvisi, että kielenkäyttö
oli hyvin paikkasidonnaista.
Samoin Suomeen saapumisen ikä vaikutti kieli-identiteettiin. Lapsena Suomeen muuttaneet tai Suomessa
syntyneet kokivat kiusaamista ja myös heidän kieli-identtiseeni muuttui, toisin kuin yläaste ikäisenä muuttaneiden
kieli-identiteetti venäjän kielen suhteen pysyi usein samana. Usein nuoressa iässä muuttaneiden tai
Suomessa syntyneiden kieli asenteet muuttuivat positiivisimmaksi ajan myötä. Lisäksi tutkimuksessa selvisi,
että ympäröivien positiiviset mielipiteet rohkaisivat venäjänkielisiä käyttämään kieltään, tämä oli osittain
sidoksissa lasten kasvun kanssa. | fi |
dc.format.extent | 35 | |
dc.language.iso | ru | |
dc.title | Vlijanie travli na jazykovuju identichnost' russkojazychnyh detej v Finljandii | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-201812075028 | |
dc.type.ontasot | Bachelor's thesis | en |
dc.type.ontasot | Kandidaatintyö | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Humanities and Social Sciences | en |
dc.contributor.laitos | Kieli- ja viestintätieteiden laitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Language and Communication Studies | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.oppiaine | Venäjän kieli ja kulttuuri | fi |
dc.contributor.oppiaine | Russian Language and Culture | en |
dc.rights.copyright | Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty. | fi |
dc.rights.copyright | This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited. | en |
dc.contributor.oppiainekoodi | 312 | |
dc.subject.yso | koulukiusaaminen | |
dc.subject.yso | venäjän kieli | |
dc.subject.yso | motivaatio | |
dc.subject.yso | kielellinen identiteetti | |
dc.subject.yso | kiusaaminen | |