Lisätty todellisuus virtuaalisessa työympäristössä
Tämän Pro gradu -tutkielman tavoitteena oli selvittää lisätyn todellisuuden hyödyntämistä virtuaalisessa työympäristössä. Tutkielmassa tutkitaan virtuaaliseen työympäristöön lisätyn todellisuuden keinoin mallinnetun IBM MQ sanomanvälitysverkon soveltuvuutta virtuaalitiimin työympäristöksi. Tutkielmaa ohjasi tutkimuskysymykset: ”Palveleeko virtuaalinen työympäristö virtuaalitiimin tarpeita?” ja ”Voidaanko lisättyä todellisuutta hyödyntää virtuaalitiimin toiminnassa?”. Tutkimus oli yrityksen virtuaalitiimiin kohdistuva tapaustutkimus, jonka aineistonhankinnassa hyödynnettiin sekä määrällistä että laadullista menetelmää. Tutkimuksen ensimmäisessä vaiheessa virtuaalitiimille esiteltiin 3D-mallinnettu IBM MQ sanomanvälitysverkko virtuaalisessa työympäristössä. Tutkimuksen toisessa vaiheessa suoritettiin sähköinen lomakekysely, joka sisälsi monivalintakysymyksiä ja vapaita mielipidevastauksia. Tutkimuksen mukaan virtuaalitiimi pitää lisätyn todellisuuden keinoin mallinnettua IBMMQ sanomanvälitysverkkoa soveltuvana virtuaalitiimin työympäristöksi, mutta näkee sen lähinnä tulevaisuuden työkaluna.
...
The purpose of this Master’s Thesis was to find out how to utilize augmented reality in a virtual work environment. The thesis explores the suitability of a modeled IBM MQ messaging network as a virtual team work environment through the augmented reality. The thesis was based on the research questions: "Does the virtual work environment meet the needs of the virtual team?" And "Can augmented reality to be utilized in the virtual team?". This was a case study on companys existing virtual team, both quantitative and qualitative research methods were used. In the first phase of the project, a 3D-modeled IBM MQ messaging network was introduced to the virtual team in a virtual work environment. In the second phase, an electronic questionnaire was conducted, including multiple choice questions and free response questions. According to the study, the IBM MQ messaging network enhanced by augmented reality was an appropriate working environment, but the virtual teem sees it more as tool in future.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29740]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Journalism in virtual reality : opportunities and future research challenges
Sirkkunen, Esa; Väätäjä, Heli; Uskali, Turo; Rezaei, Parisa Pour (Association for Computing Machinery (ACM), 2016)This paper presents a state-of-the-art overview on journalism and its opportunities and challenges in virtual reality. First we take a look at what kind of real-life journalistic experiments there have been made in this ... -
What is immersive journalism?
Gynnild, Astrid; Uskali, Turo; Jones, Sara; Sirkkunen, Esa (Routledge, 2020)Immersive technologies are opening gateways to virtual realities that might change journalism forever. In the virtual world, journalism balances on the edge between imaginary approaches to fact-based creation and extended ... -
Exploring the immersive journalism landscape
Sirkkunen, Esa; Vázquez-Herrero, Jorge; Uskali, Turo; Väätäjä, Heli (Routledge, 2020)Current drivers of 360-degree journalism have been mostly curious about the new medium, its possibilities, and are exploring business opportunities. The early adoption of such technology is often a matter of brand-building ... -
Virtuaalitodellisuus mielenterveyskuntoutuksessa
Säkkinen, Eino-Iisakki (2020)Virtuaalitodellisuutta (VR) hyödynnetään mielenterveyskuntoutuksessa erityisesti altistusterapian hoitomuotona. Tämän tutkielman tavoitteena on kartoittaa VR:n tuomia mahdollisuuksia mielenterveyskuntoutuksessa. Tulosten ... -
Virtuaalitodellisuuden vuorovaikutustekniikat ja käytettävyys
Junttari, Ella (2020)Tutkielmassa tarkastellaan erilaisia virtuaalitodellisuuden vuorovaikutustekniikoita ja näiden vaikutusta käyttökokemukseen. Lähteenä käytetään erilaisia akateemisia artikkeleita, erityisesti tutkielman pohjana toimii Mak ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.