Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.authorHonkonen, Jyrki
dc.date.accessioned2018-12-01T12:37:47Z
dc.date.available2019-06-05T21:35:33Z
dc.date.issued2018
dc.identifier.citationHonkonen, J. (2018). Not Experts - But Music! : Remarks on Adolescents' Music Education in Finnish Waldorf Schools. <i>Musiikki</i>, <i>48</i>(1), 31-44. <a href="https://musiikki.journal.fi/article/view/70982" target="_blank">https://musiikki.journal.fi/article/view/70982</a>
dc.identifier.otherCONVID_28757162
dc.identifier.otherTUTKAID_79721
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/60431
dc.description.abstractMusiikin kuuntelemisella ja aktiivisella toiminnalla sen parissa sekä musiikkiterapian eri muodoilla on osoitettu olevan selvä yhteys ja vaikutus murrosikäisen nuoren kasvuun ja kehitykseen sekä fyysiseen ja psyykkiseen hyvinvointiin. Tarkastelen artikkelissani steinerkoulun musiikkikasvatusta ja tavoitteita suhteessa murrosikäisen oppilaan kehitykseen. Yhtenäiskoulurakenteensa mukaisesti (steinerkoulu on 12-vuotinen yhtenäiskoulu) kaikille yhteinen musiikin opetus jatkuu läpi perusopetus- ja lukiovaiheen. Tutkimukseni kohderyhmän muodostavat yläkouluikäiset, 13−15-vuotiaat nuoret, joiden kohdalla heitä ympäröivän musiikin ja sen tuottamien kokemusten ja elämysten, mutta myös musiikin opetuksen vaikutusta murrosiän psyykkiseen ja fyysiseen kehitykseen on tutkittu paljon viime vuosina. Perusopetuksessa musiikin opetus on yhteistä kaikille alakouluvaiheessa. Tämän jälkeen musiikkia tarjotaan valinnaisena oppiaineena, johon oppilaat valikoituvat yleensä harrastuneisuuden perusteella. Kuitenkin musiikkikasvatus, erityisesti toiminnallinen musiikkikasvatus on nykyisen tutkimuksen valossa tärkeä ja tarpeellinen kaikille ikäkauden oppilaille heidän kokonaiskehityksensä kannalta. Musiikkikasvatuksen uutena haasteena on siten musiikillisesti valikoitumattomien oppilaiden musiikkisuhteen voimistaminen. Pyrin osoittamaan, miten kaikille oppilaille yhteisen musiikkikasvatuksen kautta koettu elämyksellisyys sekä sosiaalinen ja psyykkinen toiminta ovat ensiarvoisia tämän herkän murrosiän kehitysvaiheen kannalta ja kuinka koulun musiikkikasvatuksen osallistumiskriteereitä tulisi mahdollisesti arvioida uudelleen näiden tavoitteiden saavuttamiseksi.fi
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isoeng
dc.publisherSuomen musiikkitieteellinen seura
dc.relation.ispartofseriesMusiikki
dc.relation.urihttps://musiikki.journal.fi/article/view/70982
dc.rightsIn Copyright
dc.subject.otherSuomi
dc.subject.otheradolescents
dc.subject.otherFinland
dc.titleNot Experts - But Music! : Remarks on Adolescents' Music Education in Finnish Waldorf Schools
dc.typearticle
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201811304957
dc.contributor.laitosMusiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Music, Art and Culture Studiesen
dc.contributor.oppiaineMusiikkitiedefi
dc.contributor.oppiaineMusicologyen
dc.type.urihttp://purl.org/eprint/type/JournalArticle
dc.date.updated2018-11-30T13:15:06Z
dc.description.reviewstatuspeerReviewed
dc.format.pagerange31-44
dc.relation.issn0355-1059
dc.relation.numberinseries1
dc.relation.volume48
dc.type.versionpublishedVersion
dc.rights.copyright© Honkonen & Suomen musiikkitieteellinen seura, 2018.
dc.rights.accesslevelopenAccessfi
dc.subject.ysonuoret
dc.subject.ysomurrosikä
dc.subject.ysomusiikkikasvatus
dc.subject.ysopsyykkinen kehitys
dc.subject.ysohenkinen hyvinvointi
dc.subject.ysomusiikin harrastaminen
dc.subject.ysosteinerkoulut
dc.subject.ysofyysinen kehitys
dc.format.contentfulltext
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p11617
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p15514
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p7359
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p2124
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p1946
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p30071
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p385
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p2122
dc.rights.urlhttp://rightsstatements.org/page/InC/1.0/?language=en


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot

In Copyright
Ellei muuten mainita, aineiston lisenssi on In Copyright