dc.contributor.advisor | tarnanen, mirja | |
dc.contributor.author | Alaluusua, Kaisa | |
dc.contributor.author | Kettunen, Hanna | |
dc.date.accessioned | 2018-11-28T11:04:22Z | |
dc.date.available | 2018-11-28T11:04:22Z | |
dc.date.issued | 2018 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/60373 | |
dc.description.abstract | Tutkimukseksemme käsittelee PURO-hyvinvointivalmennuksesta syntyneitä kokemuksia ja ajatuksia. Pyrimme saamaan selville, miten kahdeksasluokkalaiset oppilaat erittelevät valmennuksen herättämiä tunteita ja miten he kokevat harjoitteet. Selvitimme myös valmennusta vetäneen koulukuraattorin ajatuksia tunneharjoittelusta kouluissa. Tutkimukseen osallistui erään keski-suomalaisen koulun kahdeksannen luokan oppilaita sekä koulukuraattori.
Tutkimus on laadullinen tapaustutkimus, tarkemmin fenomenologinen tutkimus, koska tutkimuksen kohteena ovat kokemukset. Tutkimus toteutettiin keväällä 2017 keräämällä aineisto käyttäen avointa haastattelua tunneharjoitusten jälkeen. Tutkimusaineisto on analysoitu sisällön analyysin periaatteiden mukaisesti.
Tulosten mukaan kokemukset jakaantuivat selkeän kahtiajaon mukaisesti negatiivisiin ja positiivisiin. Syitä negatiivisiin kokemuksiin olivat muun muassa ajankäytön haasteet, valmennuksen irrallisuus muusta opiskelusta sekä ohjeistukseen liittyvät haasteet. Selkeästi yleisin positiivinen kokemus oli se, että oppilaat olivat alkaneet valmennuksen myötä seuraamaan enemmän omia tunteitaan. Tämä koettiin hyvänä ja positiivisena asiana. Koulukuraattorin haastatteluissa nousi esiin ajankäytön haasteet ja tunneharjoittelun myöhäinen aloitus. Hän pohti myös yhteisöllisempää oppilashuoltoa sekä sitä, miten saada osallistettua perheet mukaan koulussa tehtävään tunneharjoitteluun. | fi |
dc.format.extent | 54 | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | fi | |
dc.subject.other | psykologinen joustavuus | |
dc.subject.other | tunteidensäätely | |
dc.title | PURO-hyvinvointivalmennus oppilaiden ja kuraattorin kokemana | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-201811284916 | |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.contributor.tiedekunta | Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Education and Psychology | en |
dc.contributor.laitos | Opettajankoulutuslaitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Teacher Education | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.oppiaine | Luokanopettajakoulutus | fi |
dc.contributor.oppiaine | Teacher Education | en |
dc.rights.copyright | Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty. | fi |
dc.rights.copyright | This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited. | en |
dc.type.publication | masterThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 103 | |
dc.subject.yso | resilienssi | |
dc.subject.yso | oppilaat | |
dc.subject.yso | tunteet | |
dc.subject.yso | tunnetaidot | |
dc.subject.yso | tunne-elämä | |
dc.subject.yso | tunneäly | |
dc.subject.yso | resilienssi | |
dc.format.content | fulltext | |
dc.type.okm | G2 | |