Aseemista okkultismia : Austin Osman Sparen maagiset monogrammit
Ala-Hakula, R. (2018). Aseemista okkultismia : Austin Osman Sparen maagiset monogrammit. Tahiti: taidehistoria tieteenä, 8(2), 7-19. https://doi.org/10.23995/tht.76557
Published in
Tahiti: taidehistoria tieteenäAuthors
Date
2018Copyright
© Kirjoittaja, 2018
Austin Osman Spare (1886–1956) oli englantilainen okkultisti ja kuvataiteilija, joka kehitti uudenlaisen maagisen monogrammin luomisen tekniikan. Spare otti vaikutteita antiikista ja keskiajalta juontuvasta maagisten merkkien perinteestä, jonka keskeisiä tekstejä ovat olleet H. Cornelius Agrippan (1486–1535/1536) ja Giordiano Brunon (1548–1600) systemaattiset esitykset maagisista merkeistä. 1800-luvun lopun ja 1900-luvun alun Lontoossa Spareen puolestaan vaikuttivat uudet okkultistiset liikkeet, kuten Hermetic Order of the Golden Dawn, Ordo Templi Orientis ja Aleister Crowleyn (1875–1947) perustama Argentium Astrum. Myöhemmin Sparen tekniikkaa on hyödynnetty erityisesti 1970-luvulla luodun kaaosmagian piirissä. Käsittelen artikkelissa maagisten merkkien perinnettä aseemisen kirjoituksen näkökulmasta. Aseeminen kirjoitus ei välitä luonnollisille kielille tyypillisiä konventionaalisia merkityksiä, mutta se välittää visuaalisia merkityksiä. Se näyttää kirjoitukselta, mutta sitä ei voi lukea luonnollisten kielten tavoin. Käsitteen ovat ottaneet käyttöön visuaaliset runoilijat Tim Gaze ja Jim Leftwich 1990-luvun puolivälissä kirjallisuuden kentällä. Spare painottaa teoksessaan The Book of Pleasure (Self-Love): The Psychology of Ecstasy (1913), että maagista monogrammia luodessa pyritään siihen, ettei se sisällä visuaalista yhteyttä tekijän lauseeksi muotoilemaan tahtoon. Tämä tarkoittaa sitä, että Sparen järjestelmässä maagisen merkin luomisen prosessissa tavoitteena on muokata luettava teksti aseemiseksi. Sijoitan artikkelissa Sparen monogrammit osaksi maagisten merkkien historiaa ja kartoitan tästä näkökulmasta, millaisin tavoin ja millaisista syistä maagisten merkkien lukemista on vaikeutettu ja niistä on tehty aseemisia.
...


Publisher
Taidehistorian seuraISSN Search the Publication Forum
2242-0665Publication in research information system
https://converis.jyu.fi/converis/portal/detail/Publication/28728706
Metadata
Show full item recordCollections
License
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Différancen teko : performatiivisuus Jacques Derridan filosofisessa kirjoituksessa
Laaksonen, Mari (2014)TIIVISTELMÄ DIFFÉRANCEN TEKO Performatiivisuus Jacques Derridan filosofisessa kirjoituksessa Mari Laaksonen Filosofia pro gradu-tutkielma Yhteiskuntatieteellinen laitos Jyväskylän yliopisto Ohjaajat: ... -
Käännös kommunikaatiotilanteessa : Jane Austinin Pride and Prejudice -romaanin suomennoksen analyysi
Katajamäki, Paula (2001) -
Maagiset hiukset ja valta Sofi Oksasen Normassa
Tikkanen, Pinja (2017)Tarkastelen Sofi Oksasen (2015) romaanissa Norma olevia maagisia hiuksia sekä niiden kytköksiä vallankäyttöön. Lähestyn valtaa teemana, joka ilmenee romaanin hiusmotiivin yhteydessä. Tutkimukseni teoriataustana toimii ... -
New Age-musiikki: esoteerisen musiikin filosofia, historia ja psykofysiologiset vaikutukset
Ojanen, Hannu (1995)