Henkilöstön osaamisen merkitys tietojärjestelmäprojektien onnistumisessa
Abstract
Projekti on nykyään varsin yleinen työskentelytapa. Yleisyydestään huolimatta etenkin tietojärjestelmäprojektien onnistumisaste on varsin alhainen. Tämän tutkimuksen tavoitteena oli tunnistaa projektin onnistumista auttavia ja hankaloittavia tekijöitä etenkin projekteissa työskentelevien henkilöiden näkökulmasta. Tutkimuksen aluksi kartoitettiin määritelmiä onnistuneelle projektille. Onnistumisen määritelmä vaihteli sen mukaan, keneltä kysyttiin ja missä vaiheessa, mutta yleinen näkemys oli, että lopputuotteen tulee tyydyttää asiakasta. Projektien onnistumista edesauttoi osaava henkilöstö, avoin tiedonkulku ja johdon tuki. Projektiryhmän tuli toimia hyvin yhdessä ja projektipäälliköllä oli tärkeä rooli ryhmän yhteistyön tukemisessa. Projektiryhmän jäseniltä edellytettiin konfliktien käsittelemisen taitoja, halukkuutta ja kyvykkyyttä tietämyksen jakamiseen sekä itsensä johtamisen taitoa. Organisaation kulttuuri ja ilmapiiri vaikuttavat osaltaan projektien onnistumiseen niissä työskentelevien henkilöiden kautta. Avoin, luottamuksellinen ja ketterä ilmapiiri paransivat onnistumisen mahdollisuuksia.
Main Author
Format
Theses
Master thesis
Published
2018
Subjects
The permanent address of the publication
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201811284903Use this for linking
Language
Finnish
The record contains restricted files. You can request a copy of this thesis here.
The material is available for reading at the archive workstation of the University of Jyväskylä Library.
The material is available for reading at the archive workstation of the University of Jyväskylä Library.
Tekijä ei ole antanut lupaa avoimeen julkaisuun, joten aineisto on luettavissa vain Jyväskylän yliopiston kirjaston arkistotyösemalta. Ks. https://kirjasto.jyu.fi/fi/tyoskentelytilat/laitteet-ja-tilat..