Show simple item record

dc.contributor.authorTiensuu, Laura
dc.date.accessioned2018-11-15T07:26:51Z
dc.date.available2018-11-15T07:26:51Z
dc.date.issued2018
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/60192
dc.description.abstractTässä tutkielmassa tarkastelen samaistumisen merkitystä kirjallisten, uskottaviksi tarkoitettujen henkilöhahmojen luomisessa. Selvitän sen tarpeellisuutta ja sen roolia osana luomisprosessia. Erityisesti keskityn henkilöhahmojen tunteiden ilmaisemiseen. Samaistumisen kautta käsittelen myös kirjailijoiden omakohtaisten kokemusten käyttöä romaaneissa sekä sitä, millainen elämä on elettävä voidakseen tulla kirjailijaksi, joka luo onnistuneita henkilöhahmoja. Tutkielman taustaksi käyn läpi keskeisten termien erilaisia käyttötapoja, luovan prosessin kulkua ja kirjallisuuden kentällä viime vuosisatoina tapahtuneita muutoksia. Lisäksi esittelen tekniikoita, joita näyttelijät käyttävät tulkitessaan roolihahmojaan. Selvittääkseni samaistumisen merkitystä tuon esiin lukuisten kirjailijoiden näkemyksiä aiheesta perustuen Miten kirjani ovat syntyneet -luentosarjoihin sekä Laura Lindstedtin tapauksessa haastatteluun. Tutkielmassa selviää, että termillä ”samaistuminen” on eri käyttötapoja. Aineiston perusteella voidaan todeta, että tietynasteinen samaistuminen on tärkeä työkalu uskottavia hahmoja luovalle kirjailijalle. Yhteneväisyydet tekevät samaistumisesta todennäköisesti helpompaa, mutta eivät ole välttämättömiä. Samaistumisen hyödyntämiseen tarvitaan kyky katsoa asioita ulkopuolelta ja pukea ne sanoiksi. Koska tällä taipumuksella on erilaisia syntytapoja, voi hyviä henkilöhahmoja luova kirjailija periaatteessa olla elänyt minkälaisen elämän tahansa.fi
dc.format.extent32
dc.language.isofi
dc.subject.otherhenkilöhahmo
dc.subject.otherluova prosessi
dc.titleTunne tuntematon : samaistumisen merkitys henkilöhahmojen luomisessa
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201811154722
dc.type.ontasotBachelor's thesisen
dc.type.ontasotKandidaatintyöfi
dc.contributor.tiedekuntaHumanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Humanities and Social Sciencesen
dc.contributor.laitosMusiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Music, Art and Culture Studiesen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineKirjoittaminenfi
dc.contributor.oppiaineCreative writingen
dc.rights.copyrightJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rights.copyrightThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.contributor.oppiainekoodi3041
dc.subject.ysokirjailijat
dc.subject.ysosamaistuminen
dc.subject.ysofiktiiviset henkilöt
dc.subject.ysokirjoittaminen
dc.rights.accessrightsTekijä ei ole antanut lupaa avoimeen julkaisuun, joten aineisto on luettavissa vain Jyväskylän yliopiston kirjaston arkistotyösemalta. Ks. https://kirjasto.jyu.fi/fi/tyoskentelytilat/laitteet-ja-tilat..fi
dc.rights.accessrightsThe author has not given permission to make the work publicly available electronically. Therefore the material can be read only at the archival workstation at Jyväskylä University Library (https://kirjasto.jyu.fi/en/workspaces/facilities).en


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record