Show simple item record

dc.contributor.advisorMakkonen, Pekka
dc.contributor.authorMyntti, Aleksi
dc.date.accessioned2018-11-08T06:42:04Z
dc.date.available2018-11-08T06:42:04Z
dc.date.issued2018
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/60159
dc.description.abstractTämän tutkielma tutkii syitä siihen, miksi sosiaalisen median palvelun käyttäjä luopuu yksityisyydestään julkaisemalla omia henkilökohtaisia tietojaan muun muassa palveluntarjoajan analysoitavaksi ja muiden käyttäjien nähtäville. Tut-kielma pyrkii etsimään vastauksia kysymyksiin: miksi sosiaalisen median palvelun käyttäjä luopuu yksityisyydestään ja mitä hyötyjä ja haittoja yksityisyydestä luopumisesta on. Tutkielma on tehty kirjallisuuskatsauksena tutkimalla edellisiä sosiaaliseen mediaan, yksityisyyteen ja median käyttöön liittyviä tutkimuksia. Kun käyttäjä alkaa käyttämään jotakin sosiaalisen median palvelua, on hänellä mielessään jotkin tietyt tarpeet, jotka tämän käytettävän sosiaalisen median palvelun tulisi täyttää. Tämä nojautuu käytön ja mielihyvän teoriaan (eng. Uses and Gratifications Theory). Käyttäjä harkitsee sitä, että pystyykö tämä hänen käyttämänsä sosiaalisen median palvelu täyttämään nämä tarpeet. Hyötyjä ja mielihyvän kohteita joita käyttäjä pyrkii sosiaalisen median käytöstä saamaan ovat muun muassa verkostoituminen, julkisuuskuvan luominen ja vapaa-ajan vietto. Haittoihin ja riskeihin kuuluvat muun muassa mahdollinen riippuvuus, identiteettivarkaudet ja oman yksityisyytensä heikkeneminen palveluntarjoajan henkilökohtaisten tietojen automatisoidun keruun vuoksi.fi
dc.description.abstractThis Bachelor’s Thesis is researching why social media user relinquishes his privacy by publishing personal information. This thesis seeks answers for following questions: Why social media users relinquishes their privacy and what benefits and drawbacks it has. This thesis has been done as a literature review by reviewing previous studies about privacy, social media and media usage. When an user starts using a certain social media service she or he has certain needs that this service should fulfill. This claim is based on the Uses and Gratifications Theory. The user considers if this social media service can fulfill these needs. Benefits for privacy relinquishment are for example networking, public image, education and speding spare time. Drawbacks and risks consists of addictions, identitey thefts and privacy concerns from automized data collection by social media service providers.en
dc.format.extent21
dc.language.isofi
dc.subject.otheruses and gratification theory
dc.titleSyyt yksityisyydestä luopumiseen sosiaalisessa mediassa : hyödyt ja haitat
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201811084650
dc.type.ontasotBachelor's thesisen
dc.type.ontasotKandidaatintyöfi
dc.contributor.tiedekuntaInformaatioteknologian tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Information Technologyen
dc.contributor.laitosInformaatioteknologiafi
dc.contributor.laitosInformation Technologyen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineTietojärjestelmätiedefi
dc.contributor.oppiaineInformation Systems Scienceen
dc.rights.copyrightJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rights.copyrightThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.contributor.oppiainekoodi601
dc.subject.ysovertailu
dc.subject.ysovalinta
dc.subject.ysoInternet
dc.subject.ysomedia
dc.subject.ysososiaalinen media
dc.subject.ysoyksityisyys
dc.subject.ysoFacebook
dc.subject.ysouusmedia
dc.subject.ysoTwitter
dc.subject.ysoYouTube
dc.subject.ysomediankäyttö
dc.subject.ysoWeb 2.0
dc.subject.ysososiaalinen markkinointi


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record