Sentimenttimuuttujat tuottojen ja romahduksien ennustajina

Abstract
Tämä Pro gradu –tutkielma tarkastelee sentimentin ennustusvoimaa Yhdysvaltojen osakemarkkinoilla. Tutkimuksen tavoitteena on selvittää, voiko sentimenttimuuttujilla ennustaa tulevia tuottoja tai ennakoida markkinaromahduksia. Tutkimus on toteutettu määrällisenä aikasarja-analyysinä, jossa muuttujien välistä suhdetta tarkastellaan lineaarisella regressio –mallilla. Aineistona käytetään kuukausittaisten ylituottojen aikasarjoja Yhdysvalloista vuosilta 1965–2016. Sentimenttimuuttujina on käytetty syklisesti mukautettua P/E-lukua, ostopäällikköindeksiä, kuluttajien luottamusindeksejä, VIX-indeksiä, poliittisen epävarmuuden indeksiä sekä PLS-indeksiä. Empiiristen tulosten pohjalta vaikuttaa siltä, että sentimentin ja tulevien tuottojen välillä on johdonmukainen yhteys. Positiivinen (negatiivinen) sentimentti on negatiivisesti (positiivisesti) korreloitunut tuleviin tuottoihin. Sentimentin ja romahduksien välillä vaikuttaisi myös olevan yhteys. Korkea positiivinen (negatiivinen) sentimentti lisää (laskee) markkinaromahduksen todennäköisyyttä.
Main Author
Format
Theses Master thesis
Published
2018
Subjects
The permanent address of the publication
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201810154423Use this for linking
Language
Finnish
License
In CopyrightOpen Access

Share