Kieli ja kirjoitusjärjestelmä ”japanilaisuuden” mittana
Länsisalmi, R. (2018).Kieli ja kirjoitusjärjestelmä ”japanilaisuuden” mittana. Kieli, koulutus ja yhteiskunta, 9 (6). Retrieved from https://www.kieliverkosto.fi/fi/journals/kieli-koulutus-ja-yhteiskunta...
Published in
Kieli, koulutus ja yhteiskuntaAuthors
Date
2018Copyright
© Kieliverkosto ja kirjoittaja, 2018
Japanin kieltä puhuu noin 127 miljoonaa ihmistä, joista suurin osa asuu Suomea hieman suuremman Japanin valtion alueella. Vaikka kielen asemaa ei ole virallistettu erillisellä kielilainsäädännöllä, on se käytännössä kansallinen kieli. Japaninpuhujia ja kielenoppijoita on myös Japanin ulkopuolella, joten puhujien määrä lienee todellisuudessa ainakin kymmenisen miljoonaa korkeampi (Gottlieb 2007: 186). Maailman puhutuimpien kielten listalla japani sijoittuu yhdeksännen sijan paikkeille. Japaniin on tavattu viitata yksikielisenä ja varsin homogeenisena valtiona. Japanin alueella on kuitenkin puhuttu ja puhutaan edelleen useita muita kieliä ja murteita, jotka jäivät 1800-luvun lopulla alkaneessa kansallisvaltion modernisaatioprosessissa yhtenäisen standardikielen kehittämisen jalkoihin.
Publisher
Soveltavan kielentutkimuksen keskus, Jyväskylän yliopisto; Kielikoulutuspolitiikan verkostoISSN Search the Publication Forum
1799-0181
Original source
https://www.kieliverkosto.fi/fi/journals/kieli-koulutus-ja-yhteiskunta-lokakuu-2018/kieli-ja-kirjoitusjarjestelma-japanilaisuuden-mittanaMetadata
Show full item recordCollections
License
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Kyrilliken i serbiska
Virkkula, Johanna (Soveltavan kielentutkimuksen keskus, Jyväskylän yliopisto; Kielikoulutuspolitiikan verkosto, 2018)Denna framläggning granskar användningen av den kyrilliska skriften i serbiskans nationalistiska diskurs. Fokus ligger på hur den kyrilliska skriften används som instrument, och ibland rentav slagträ, i diskursen om ... -
Digitaalinen oppimisympäristö vähäosaisten chileläislasten lukutaidon perusteiden tukena
Linna, Sofia (2016)Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, tukeeko kirjain-äännevastaavuuksiin perustuva, digitaalinen GraphoGameTM lukutaidon perusteiden oppimista tehokkaasti espanjan kielessä lukutaidottomilla 1.luokan vähäosaisilla ... -
Learning to read : the effect of orthography
Aro, Mikko (Jyväskylän yliopisto, 2004)Aron tulokset osoittivat tarkan peruslukutaidon kehittymisen kestävän englanninkielisillä lapsilla ainakin 2,5 kertaa pidempään kuin useimmissa muissa eurooppalaisissa kielissä. Tähän asti kielen ja kirjoitusjärjestelmän ... -
Kirjoituksen näköiset kuvat : Aperitiffin tekstifaksimilet
Keskinen, Mikko (Tampere University Press, 2018) -
Nykyaikaista aineistonkäsittelyä, painoväriä, erikoiskirjastoja : alkulehtiä Kari Aronpuron kollaasiromaanin uusiin tulkintoihin
Keskinen, Mikko; Joensuu, Juri; Piippo, Laura; Helle, Anna (Tampere University Press, 2018)