Kieli ja kirjoitusjärjestelmä ”japanilaisuuden” mittana
Länsisalmi, R. (2018).Kieli ja kirjoitusjärjestelmä ”japanilaisuuden” mittana. Kieli, koulutus ja yhteiskunta, 9 (6). Retrieved from https://www.kieliverkosto.fi/fi/journals/kieli-koulutus-ja-yhteiskunta...
Published in
Kieli, koulutus ja yhteiskuntaAuthors
Date
2018Copyright
© Kieliverkosto ja kirjoittaja, 2018
Japanin kieltä puhuu noin 127 miljoonaa ihmistä, joista suurin osa asuu Suomea hieman suuremman Japanin valtion alueella. Vaikka kielen asemaa ei ole virallistettu erillisellä kielilainsäädännöllä, on se käytännössä kansallinen kieli. Japaninpuhujia ja kielenoppijoita on myös Japanin ulkopuolella, joten puhujien määrä lienee todellisuudessa ainakin kymmenisen miljoonaa korkeampi (Gottlieb 2007: 186). Maailman puhutuimpien kielten listalla japani sijoittuu yhdeksännen sijan paikkeille. Japaniin on tavattu viitata yksikielisenä ja varsin homogeenisena valtiona. Japanin alueella on kuitenkin puhuttu ja puhutaan edelleen useita muita kieliä ja murteita, jotka jäivät 1800-luvun lopulla alkaneessa kansallisvaltion modernisaatioprosessissa yhtenäisen standardikielen kehittämisen jalkoihin.
Publisher
Soveltavan kielentutkimuksen keskus, Jyväskylän yliopisto; Kielikoulutuspolitiikan verkostoISSN Search the Publication Forum
1799-0181
Original source
https://www.kieliverkosto.fi/fi/journals/kieli-koulutus-ja-yhteiskunta-lokakuu-2018/kieli-ja-kirjoitusjarjestelma-japanilaisuuden-mittanaMetadata
Show full item recordCollections
License
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Kyrilliken i serbiska
Virkkula, Johanna (Soveltavan kielentutkimuksen keskus, Jyväskylän yliopisto; Kielikoulutuspolitiikan verkosto, 2018)Denna framläggning granskar användningen av den kyrilliska skriften i serbiskans nationalistiska diskurs. Fokus ligger på hur den kyrilliska skriften används som instrument, och ibland rentav slagträ, i diskursen om ... -
The outcomes of national literacy programs on basic reading skills in familiar language among Zambian early graders
Sampa, Francis Kalenga (University of Jyväskylä, 2016)In Zambia the Ministry of General Education implemented two national literacy programs in order to improve low levels of reading; the Primary Reading Program (PRP) implemented from 1999 to 2014 and the Primary Literacy ... -
From abugida to alphabet in Konso, Ethiopia : The interplay between script and phonological awareness
Ahlberg, Aija Katriina; Eklund, Kenneth; Otieno, Suzanne C.S.A.; Nieminen, Lea (John Benjamins Publishing Co., 2019)This study examines the interplay between phonological awareness and orthography in Konso, a Cushitic language in Southwest Ethiopia. Thirty-two adults reading the Konso abugida but with minimal exposure to alphabetic ... -
Learning to read : the effect of orthography
Aro, Mikko (Jyväskylän yliopisto, 2004)Aron tulokset osoittivat tarkan peruslukutaidon kehittymisen kestävän englanninkielisillä lapsilla ainakin 2,5 kertaa pidempään kuin useimmissa muissa eurooppalaisissa kielissä. Tähän asti kielen ja kirjoitusjärjestelmän ... -
Supporting Acquisition of Spelling Skills in Different Orthographies Using an Empirically Validated Digital Learning Environment
Lyytinen, Heikki Juhani; Semrud-Clikeman, Margaret; Li, Hong; Pugh, Kenneth; Richardson, Ulla (Frontiers Media SA, 2021)This paper discusses how the association learning principle works for supporting acquisition of basic spelling and reading skills using digital game-based learning environment with the Finland-based GraphoLearn (GL) ...