Englannin kielen varhentaminen : luokanopettajan toimijuus muutoksessa
Date
2018Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Tutkimuksemme tarkoitus oli selvittää, vaikuttaako englannin opettaminen uutena oppiaineena luokanopettajien toimijuuteen ja miten luokanopettajat suhtautuvat muutokseen. Aihe on ajankohtainen, sillä hallituksen kärkihankkeen myötä englannin opettaminen siirtyy valtakunnallisella tasolla alkamaan 1. -luokalta vuoteen 2020 mennessä. Siitä syystä moni luokanopettaja opettaa englantia itselleen uutena oppiaineena. Tutkimme luokanopettajia, jotka olivat aloittaneet englannin opetuksen. Suurimmalla osalla tutkittavista luokanopettajista ei ollut erikoistumisopintoja englannin kielestä tai kokemusta sen opettamisesta. Tutkimuksemme oli vuoden mittainen pitkittäistutkimus. Tutkimusaineisto on kerätty puolistrukturoidun teemahaastattelun keinoin lukuvuonna 2017-2018. Haastatteluihin osallistui 23 opettajaa syksyllä ja kuusi opettajaa keväällä. Analysoimme aineistoa teoriaohjaavan sisällönanalyysin keinoin. Tutkimustuloksista käy ilmi se, että moni luokanopettaja koki 2. -luokan englannin opetuksen punaisen langan ja opetusmateriaalin puutteen haasteeksi omassa opetuksessaan. Tämä puute oli yksi päätekijä, joka vaikutti opettajien sosiokulttuuriseen ja pedagogiseen toimijuuteen. Kollegan tuki vaikutti vahvistavasti relationaaliseen toimijuuteen ja mahdollisti osalla opettajista toimijuuden kehityksen. Keskeisenä johtopäätöksenä voimme todeta vertaistuen ja opetusmateriaalin saannilla olevan merkitystä siihen, miten mielekkäänä luokanopettajat kokevat englannin kielen opetuksen uutena opetettavana oppiaineena.
...
Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [28039]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Luokanopettajan ammatillisen toimijuuden ulottuvuudet yhteisopettajuudessa
Manninen, Mariikka (2019)Tutkimuksessa tarkastellaan luokanopettajien ammatillisen toimijuuden ulottuvuuksia yhteisopettajuudessa. Tutkimuksessa toimijuutta lähestytään sosiokulttuurisesta näkökulmasta, jolloin toimijuus nähdään rakentuvan yhdessä ... -
Varhennettu englannin kielen opetus opettajien, esikoululaisten ja vanhempien käsityksissä : fenomenografinen tutkimus
Pesonen, Päivikki (2020)Kuluvan vuoden 2020 alusta lähtien jokainen ensimmäisen luokan oppilas aloittaa toisen tai vieraan kielen opiskelun viimeistään ensimmäisen luokan kevätlukukaudella. Useimmille suomalaislapsille varhennettu kieli on englanti. ... -
"Sit se vaan natsas yhteen” : luokanopettajien kokemuksia yhteisopettajuuden aloittamisen edellytyksistä ja yhteydestä luokanopettajan ammatilliseen kasvuun
Holm, Mari; Halonen, Mari (2023)Tutkimme pro gradu -tutkielmassamme luokanopettajien kokemuksia yhteisopettajuuden aloittamisen edellytyksistä ja kuinka yhteisopettajuuden aloittaminen tukee luokanopettajan ammatillista kasvua. Tutkimuksemme kohteena ... -
"No tuossa on kellukkeet ja hyppäähän tuonne isojen lasten päätyyn" : noviisiopettajien kokemuksia induktiovaiheesta sekä perehdytyksestä luokanopettajan työhön
Ampuja, Atte (2020)Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää noviisiopettajien kokemuksia työelämään kiinnittymisestä, eli induktiosta, sekä millaista perehdytystä noviisiopettajat kokivat saaneensa. Lisäksi tutkimuksessa kartoitettiin, mitkä ...