Show simple item record

dc.contributor.advisorViitala, Riitta
dc.contributor.authorLappi, Laura
dc.date.accessioned2018-10-08T06:53:05Z
dc.date.available2018-10-08T06:53:05Z
dc.date.issued2018
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/59775
dc.description.abstractTutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, miten päiväkodin johtajat kuvaavat inklusiivista varhaiskasvatusta ja sen toteutumisen edellytyksiä päiväkodin johtamisen näkökulmasta. Päiväkodin johtajilla on kokonaisvastuu johdettavien yksiköidensä toiminnan laadusta, joten päiväkodin johtajien rooli on merkittävä inklusiivisen varhaiskasvatuksen toteuttamisessa. Tämä pro gradu -tutkimus on laadullinen tutkimus, jonka aineistona ovat litteraatit viiden päiväkodin johtajan teemahaastatteluista. Aineisto analysoitiin laadullisen sisällönanalyysin keinoin. Tutkimuksessa selvisi, että päiväkodin johtajat olivat hyvin selvillä inkluusiosta ja inklusiivisen varhaiskasvatuksen käsitteistä. Haastateltavat määrittelivät inklusiivisen varhaiskasvatuksen olevan sekä ideologinen ajattelutapa että tuen järjestämisen tapa. Haastateltavien mukaan inklusiivisen varhaiskasvatuksen toteuttaminen edellyttää päiväkodin johtajalta laaja-alaista johtamista: niin pedagogista, henkilöstö- kuin talousjohtamistakin. Keskeisiä teemoja olivat arvo- ja jaettu johtajuus, henkilöstön hyvinvoinnista ja osaamisesta vastaaminen sekä henkilöstöresurssin tarkoituksenmukainen suuntaaminen. Inklusiivisen varhaiskasvatuksen toteutumisen haasteina koettiin esi- ja perusopetuksen nivelvaihe sekä vahvaa sosioemotionaalista tukea tarvitsevat lapset. Lisäksi työntekijöiden asenteiden ja osaamisen puutteiden kuvattiin joissain tapauksissa estävän inkluusion toteutumista. Tutkimuksen perusteella inklusiivisen varhaiskasvatuksen kehittäminen edellyttää ammattitaitoista, koulutettua henkilöstöä sekä inkluusion teemojen yhteistä syventämistä.fi
dc.format.extent73
dc.language.isofi
dc.subject.otherinklusiivinen kasvatus
dc.subject.otherinklusiivinen varhaiskasvatus
dc.subject.othervarhaiserityiskasvatus
dc.subject.otherpäiväkodin johtajat
dc.titleInklusiivinen varhaiskasvatus ja sen johtamisen edellytykset päiväkodin johtajien kuvaamina
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201810084367
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.contributor.tiedekuntaKasvatustieteiden ja psykologian tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Education and Psychologyen
dc.contributor.laitosKasvatustieteiden laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Educationen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineVarhaiskasvatusfi
dc.contributor.oppiaineEarly Childhood Educationen
dc.rights.copyrightJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rights.copyrightThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.contributor.oppiainekoodi104
dc.subject.ysojohtajat
dc.subject.ysopäiväkodit
dc.subject.ysovarhaiskasvatus
dc.subject.ysoinkluusio
dc.subject.ysoerityiskasvatus
dc.subject.ysoerityispedagogiikka
dc.rights.accessrightsTekijä ei ole antanut lupaa avoimeen julkaisuun, joten aineisto on luettavissa vain Jyväskylän yliopiston kirjaston arkistotyösemalta. Ks. https://kirjasto.jyu.fi/fi/tyoskentelytilat/laitteet-ja-tilat..fi
dc.rights.accessrightsThe author has not given permission to make the work publicly available electronically. Therefore the material can be read only at the archival workstation at Jyväskylä University Library (https://kirjasto.jyu.fi/en/workspaces/facilities).en


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record