Inklusiivinen varhaiskasvatus ja sen johtamisen edellytykset päiväkodin johtajien kuvaamina
Authors
Date
2018Access restrictions
The author has not given permission to make the work publicly available electronically. Therefore the material can be read only at the archival workstation at Jyväskylä University Library (https://kirjasto.jyu.fi/en/workspaces/facilities).
Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, miten päiväkodin johtajat kuvaavat inklusiivista varhaiskasvatusta ja sen toteutumisen edellytyksiä päiväkodin johtamisen näkökulmasta. Päiväkodin johtajilla on kokonaisvastuu johdettavien yksiköidensä toiminnan laadusta, joten päiväkodin johtajien rooli on merkittävä inklusiivisen varhaiskasvatuksen toteuttamisessa.
Tämä pro gradu -tutkimus on laadullinen tutkimus, jonka aineistona ovat litteraatit viiden päiväkodin johtajan teemahaastatteluista. Aineisto analysoitiin laadullisen sisällönanalyysin keinoin.
Tutkimuksessa selvisi, että päiväkodin johtajat olivat hyvin selvillä inkluusiosta ja inklusiivisen varhaiskasvatuksen käsitteistä. Haastateltavat määrittelivät inklusiivisen varhaiskasvatuksen olevan sekä ideologinen ajattelutapa että tuen järjestämisen tapa. Haastateltavien mukaan inklusiivisen varhaiskasvatuksen toteuttaminen edellyttää päiväkodin johtajalta laaja-alaista johtamista: niin pedagogista, henkilöstö- kuin talousjohtamistakin. Keskeisiä teemoja olivat arvo- ja jaettu johtajuus, henkilöstön hyvinvoinnista ja osaamisesta vastaaminen sekä henkilöstöresurssin tarkoituksenmukainen suuntaaminen.
Inklusiivisen varhaiskasvatuksen toteutumisen haasteina koettiin esi- ja perusopetuksen nivelvaihe sekä vahvaa sosioemotionaalista tukea tarvitsevat lapset. Lisäksi työntekijöiden asenteiden ja osaamisen puutteiden kuvattiin joissain tapauksissa estävän inkluusion toteutumista. Tutkimuksen perusteella inklusiivisen varhaiskasvatuksen kehittäminen edellyttää ammattitaitoista, koulutettua henkilöstöä sekä inkluusion teemojen yhteistä syventämistä.
...
Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [29740]
License
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Lapsen kehityksen ja oppimisen tukeminen yksityisessä varhaiskasvatuksessa
Karvinen, Outi (2021)Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, millaista lapsen kehityksen ja oppimisen tukeminen yksityisessä varhaiskasvatuksessa on. Lisäksi tarkoituksena oli selvittää tuen järjestämistä edistäviä tekijöitä. Kehityksen ja ... -
"Pitää uskaltaa tehdä eri lasten kohdalla eri tavalla " : erityislastentarhanopettajien käsityksiä inklusiivisesta pienryhmätoiminnasta
Koskela, Johanna (2014)Tutkimuksen tarkoitus oli kartoittaa erityislastentarhanopettajien käsityksiä inklusiivisen pienryhmätoiminnan merkityksestä, laadukkaan inklusiivisen pienryhmätoiminnan edellytyksistä sekä inklusiiviseen pienryhmätoimintaan ... -
Varhaiskasvattajien kokemuksia konsultoivalta varhaiskasvatuksen erityisopettajalta saamastaan tuesta
Häppölä, Satu (2020)Tämän tutkimuksen tarkoituksena on kuvata erään kaupungin varhaiskasvattajien kokemuksia konsultoivalta varhaiskasvatuksen erityisopettajalta saamastaan tuesta. Halusin selvittää, millaiseksi varhaiskasvattajat kokevat ... -
Varhaiserityiskasvatuksen äärellä : varhaiskasvatuksen opettajien kokemuksia erityispedagogisesta osaamisestaan
Vanhanen, Vilma; Savinainen, Ella (2021)Tänä päivänä lasten tuen tarpeet ovat lisääntyneet ja siksi onkin tärkeää, että myös varhaiskasvatuksen opettajilla on erityispedagogista osaamista riittävästi vastaamaan näihin tarpeisiin. Tässä kandidaatin tutkielmassa ... -
Päiväkodin johtajien ja varhaiskasvatuksen erityisopettajien käsityksiä inkluusiosta ja inklusiivisen varhaiskasvatuksen johtamisesta
Valtonen, Tiia; Kananen, Essi (2024)Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää päiväkodin johtajien ja varhaiskasvatuksen erityisopettajien käsityksiä inkluusiosta ja inklusiivisen varhaiskasvatuksen johtamisesta sekä tuottaa tietoa inklusiivisen varhaiskasvatuksen ...