Hyvinvointibloggaajien käsitykset heidän blogiensa vaikutuksesta lukijoihinsa

Abstract
Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää suomalaisten hyvinvointibloggaajien käsityksiä siitä, miten he vaikuttavat lukijoihinsa, sekä bloggaajien vastuutaan tuottamastaan sisällöstään. Lisäksi selvitimme, ovatko bloggaajat tietoisia asemastaan tiedonvälittäjinä ja nuorten elämäntapoihin vaikuttajana. Tutkimuksen aineisto kerättiin syksyllä 2017 puolistrukturoidulla avoimella kyselylomakkeella, joka lähetettiin sähköpostitse 38 suomalaisille tunnetulle hyvinvointibloggaajalle. Heistä kymmenen vastasi kyselylomakkeeseen. Vastaajista yksi oli mies ja yhdeksän naisia. Aineisto analysoitiin laadullisella aineistonanalyysilla. Voidaan todeta, että hyvinvointiblogien kirjoittajat ovat tietoisia vaikutuksestaan lukijoihin sekä ottavat vastuuta jakamastaan sisällöstään mediaan. Bloggaajat tiedostavat vaikuttavuutensa lukijoihinsa heiltä saadun palautteen myötä. Lisäksi bloggaajilla on tavoitteena motivoida ihmisiä voimaan paremmin, jonka myötä he usein jakavat omia kokemuksiaan ja vinkkejä hyvinvoinnista ja terveydestä. Hyvinvointibloggaajat jakavat blogeissaan sekä tutkimuksiin ja tieteelliseen tietoon pohjautuvaa, että omakohtaista tietoa ja pyrkivät aina muistuttamaan lukijaa, jos tieto on omakohtaista. Aikaisempaa tutkimustietoa kyseisestä aiheesta on vähän, joten kokonaiskuvaa tuloksista tällaisen yksittäisen tutkimuksen perusteella on haastava tehdä. Vaikka tulokset eivät ole koko hyvinvointibloggaajakuntaan yleistettävissä, ovat ne kuitenkin merkittäviä tässä aihepiirissä.
Main Authors
Format
Theses Master thesis
Published
2018
Subjects
The permanent address of the publication
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201810014266Use this for linking
Language
Finnish
License
In CopyrightOpen Access

Share