Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorKosonen, Erja
dc.contributor.authorSaukko, Kaisa
dc.date.accessioned2018-08-31T10:39:13Z
dc.date.available2018-08-31T10:39:13Z
dc.date.issued2018
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/59403
dc.description.abstractUjous on kiinnostava ilmiö. Suurin osa ihmisistä on joskus kokenut ujouden tunnetta. Mutta mitä ujous todellisuudessa on? Kandidaatintutkielmassani tutkin, mitä ujous on, miten ujous näkyy ja millaisia vaikutuksia ujoudella voi olla. Ujo oppilas on usein vetäytyvä, vähäpuheinen eikä tee itsestään numeroa. Hän kaihtaa näkyväksi tulemista, koska pelkää paljastuvansa tyhmäksi tai taitamattomaksi. Koska introverttius ja ujous liitetään usein toisiinsa, määrittelen ensin termin introvertti, jonka alakäsitteeksi lasken ujouden. Yksilön persoona ja temperamentti vaikuttavat siihen, miten yksilö kokee maailman, miten reagoi asiohin ja miten hän on vuorovaikutuksessa muihin yksilöihin. Käsittelen tässä tutkielmassa Thomasin ja Chessin (1977), Bussin ja Plominin (1975) sekä Kaganin (1989) temperamenttiteorioita. Temperamentti kuvastaa yksilön ominaista tapaa reagoida asiohin tai tilanteisiin. Teorioista tutkin enemmän niitä temperamenttipiirteitä, jotka mielestäni ovat yhteydessä ujouteen. Rajaan tutkielman koskemaan pelkästään yläkoulua. Murrosikäiset opetuksen kohderyhmänä kiinnostavat minua erityisesti. Ujos vaikuttaa sosiaalisiin suhteisiin. Mitä sosiaalisilla suhteilla oikeastaan edes tarkoitetaan ja mitä hyvät sosiaaliset taidot ovat? Näihin etsin vastauksia. Lisäksi pohdin, mitä ryhmädynamiikka on ja voiko opettaja esimerkillään saada ujon oppilaan osallistumaan. Perusopetuksen opetussuunnitelma 2014 tähtää oppilaiden tasa-arvoiseen kohteluun ja arviointiin. Erilaiset oppijat tulisi ottaa opetuksessa huomioon. Opetussuunnitelmassa on kuitenkin määritelty kullekin oppiaineelle asetetut tavoitteet, jotka täyttyminen täytyy ottaa huomioon arvioinnissa. Tämä saattaa asettaa erilaisten oppijoiden ja tavoitteiden välille ristiriidan, jota voi olla opettajan hankala ratkaista. Tutkin aihetta kirjallisuuskatsauksena. Tutkielman tarkoituksena on saada laajempi ymmärrys siitä, mitä vaikutuksia ujoudella voi olla oppilaan aktiiviseen toimintaan musiikintunneilla.fi
dc.format.extent39
dc.language.isofi
dc.subject.othermusiikinopetus
dc.titleMusiikintuntien hiljaiset : ujous ja sen vaikutukset yläkoulun musiikintunneilla
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201808313990
dc.type.ontasotBachelor's thesisen
dc.type.ontasotKandidaatintyöfi
dc.contributor.tiedekuntaHumanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Humanities and Social Sciencesen
dc.contributor.laitosMusiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Music, Art and Culture Studiesen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineMusiikkikasvatusfi
dc.contributor.oppiaineMusic Educationen
dc.rights.copyrightJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rights.copyrightThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.contributor.oppiainekoodi3052
dc.subject.ysoyläkoulu
dc.subject.ysososiaaliset taidot
dc.subject.ysoopetussuunnitelmat
dc.subject.ysomusiikkikasvatus
dc.subject.ysotemperamentti
dc.subject.ysoujous


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot