”Kyl miä plussan niille annan” : TET-ohjaajien näkemyksiä TET-harjoittelijoiden yleisistä työelämävalmiuksista
Authors
Date
2018Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää millaiset ovat perusopetuksen viimeisiä luokkia käyvien nuorten yleiset työelämävalmiudet. Pyrkimyksenä oli tuottaa tietoa nuorten valmiuksista ikävaiheessa, jossa nuoret ottavat ensiaskeliaan työelämään tai siirtyvät työssäoppimista painottavaan ammatilliseen koulutukseen. Nuorten työelämävalmiuksia lähdettiin tarkastelemaan nuoria TET-jaksoilla ohjanneiden työntekijöiden kokemuksista käsin.
Tutkittavaa ilmiötä lähestyttiin laadullisella tutkimusotteella. Tutkimusaineisto kerättiin haastattelemalla avoimen teemahaastattelun keinoin kuutta TET-harjoittelijoiden ohjaamisesta runsaasti kokemusta omaavaa työntekijää, jotka edustivat kaupan alaa, ravintola-alaa, kirjastoalaa ja varhaiskasvatusta. Kerätty tutkimusaineisto analysoitiin teoriaohjaavaa sisällönanalyysiä hyödyntäen.
Tutkimustulosten mukaan valmiudet, joita työuraa aloittelevilta nuorilta työssä odotetaan, ovat kommunikaatiotaidot, sosiaaliset taidot, itsensä johtamisen taidot, kyky noudattaa työpaikan sääntöjä sekä myönteinen asenne työn tekemiseen. Taito-odotuksiin peilaten suurimmalla osalla nuorista nähtiin olevan hyvät työelämävalmiudet. Valmiuksissa nähtiin kuitenkin myös suuria eroja nuorten kesken: kaikkien edellä mainittujen valmiuksien kohdalla nuoret saivat toisaalta kehuja valmiuksistaan, toisaalta samoissa taidoissa nähtiin myös selkeitä puutteita. Tuloksia voitaisiinkin hyödyntää esimerkiksi perusopetuksessa keskittymällä erityisesti niiden valmiuksien kehittämiseen, joissa puutteita havaittiin. Työssä tarvittavien valmiuksien oppimista tukisi myös se, että koulusta luotaisiin erilaisin keinoin enemmän työelämän ja sen toimintatapojen kaltainen. Jatkotutkimusten haasteena voisikin olla selvittää millaisia nämä keinot voisivat olla.
...


Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [24971]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Opinnoista (työ)elämään : tutkimustietoa korkeakouluopiskelijoiden ohjauksen ja työelämätaitojen kehittämiseen
Asunmaa, Piia (Jyväskylän yliopisto, 2011) -
Yliopistosta työelämään : opintopolun työelämäorientaatiota tukemassa
Penttinen, Leena; Karhu, Kaisa; Liimatainen, Jaana O.; Keskinarkaus, Pauliina; Skaniakos, Terhi; Palonen, Teija; Markkanen, Jaana; Perttunen, Anita; Kemppainen, Tiina; Piirainen, Arja; Sjögren, Tuulikki; Böök, Marja Leena; Lonkila, Helena; Pirinen, Hanna; Virkkunen, Riina; Virtanen, Anne; Laitinen, Hanna; Anttonen, Tapio (Jyväskylän yliopisto, 2014) -
Ammattikorkeakoulusta työelämään : kokemuksia työelämävalmiuksista ja työelämälähtöisyydestä
Isohanni, Tiia (2015)Tutkimuksen tavoitteena oli kuvata ja ymmärtää Laurea-ammattikorkeakoulusta valmistuneiden kokemuksia koulutuksen aikaisesta työelämälähtöisyydestä sekä heidän näkemyksiään koulutuksen aikana opituista työelämävalmiuksista ... -
OECD Conference | Disrupted futures: International lessons on how schools can best equip students for their working lives
Vuorinen, Raimo; Kettunen, Jaana (ELO-ryhmä; Työ- ja elinkeinoministeriö; Opetus- ja kulttuuriministeriö, 2021) -
Kokeneiden ja aloittelevien johtajien näkemyksiä tulevaisuuden muutostarpeista uusien ikäsukupolvien astuessa työelämään
Leppänen, Emmi-Maria (2021)Tämän pro gradu -tutkielman tavoitteena on laadullisesti tutkia ja selittää, millä tavalla kokeneet ja aloittelevat johtajat hahmottavat nuorten ikäsukupolvien työelämään siirtymisen mukanaan tuomia mahdollisia johtajuuden ...