Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorPeltola, Henna-Riikka
dc.contributor.authorLahti, Riikka
dc.date.accessioned2018-08-30T05:33:22Z
dc.date.available2018-08-30T05:33:22Z
dc.date.issued2018
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/59381
dc.description.abstractTässä tutkimuksessa selvitettiin, millainen musiikkimaailma Tampereen bluesskene on ja miten blues Tampereella rakentuu. Tavoitteena oli tuoda näkyville bluesskenessä ilmeneviä jaettuja konventioita ja arvoja sekä niiden toisintumista keikkatilanteissa. Tutkimuksessa kartoitettiin myös bluesiin liitettyjä merkityksiä sekä bluesin yleistä tilannetta Suomessa. Tutkimus asettuu sosiaalisen interaktioteorian laajempaan teoreettiseen viitekehykseen ja tutkimusaihetta lähestyttiin Howard Beckerin (1982) muodostaman taidemaailma-käsitteen sekä sen pohjalta muodostetun musiikkimaailma-käsitteen avulla (Martin 1995; Finnegan 1989). Lisäksi skene-käsitettä hyödynnettiin tutkimuksessa analyyttisenä mallina. Tutkimus toteutettiin etnografisen menetelmän avulla. Tutkimusaineisto kerättiin kenttäjaksolla, joka sijoittui Tampereelle neljään eri bluestapahtumaan vuoden 2016 aikana. Tutkimuksessa selvisi, että Tampereella bluesmusiikin ympärille rakentunut musiikkimaailma koostuu aktiivisista toimijoista, joiden yhdessä säädetty työnjako säätelee toimintaa. Skene sisältää aineksia paikallisesta ja ylipaikallisesta skenestä ja bluesin monipuolisuus on Tampereella keskeisessä asemassa. Tyylilajien kirjoa ylläpidetään Tampereella tietoisesti ja bluesin voidaan nähdä rakentuvan Tampereella sosiaalisesti, yhteistyössä tuotettuna. Tampereen bluesskenessä ilmenevät tärkeimmät konventiot liittyvät interaktioon, sosiaalisiin tilanteisiin ja tarinankerrontaan. Interaktion merkitys bluesmusiikin esittämisessä korostuu tutkimustuloksissa, mikä näkyi kenttäjaksolle sijoittuneilla keikoilla sekä haastateltavien kertomuksissa. Interaktion onnistuminen vaikutti kokonaisuutena siihen, miten musiikin sisältö tulkittiin j kuinka onnistuneeksi keikkatilanne lopulta koettiin. Bluesmusiikin tilanteen koetaan parantuneen viime vuosien aikana sekä paikallisesti Tampereella että Suomen tasolla. Uudenlaisen verkostoitumisen vuoksi blueskentällä kuvattiin tiivistymistä, mikä näkyy huononlaisen kilpailun vähentymisenä ja lisääntyneenä yhteistyönä kentän toimijoiden kesken. Erilaisten bluesmusiikkiyhdistysten toimintaa pidetään yleisesti tärkeänä. Bluesmusiikkia on tutkittu Suomessa verrattain vähän ja lisätutkimukselle on selvä tarve.fi
dc.format.extent82
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofi
dc.subject.othermusiikkimaailma
dc.subject.othertaidemaailma
dc.subject.otherskenetutkimus
dc.subject.otherTampere
dc.titleBluesskene musiikkimaailmana : etnografinen tutkimus Tampereen bluesskenestä
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201808303963
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaHumanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Humanities and Social Sciencesen
dc.contributor.laitosMusiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Music, Art and Culture Studiesen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineMusiikkitiedefi
dc.contributor.oppiaineMusicologyen
dc.audience
dc.audience
dc.audience
dc.rights.copyrightJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rights.copyrightThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi3051
dc.subject.ysomusiikki
dc.subject.ysoetnografia
dc.subject.ysoblues
dc.format.contentfulltext
dc.type.okmG2


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot