Budjettitukiyhteistyön tuloksellisuuden ja vaikuttavuuden arviointi: Suomen yleinen budjettituki Mosambikille
Virtanen, P. (2014). Budjettitukiyhteistyön tuloksellisuuden ja vaikuttavuuden arviointi: Suomen yleinen budjettituki Mosambikille. Hallinnon tutkimus, 33(2), 131-144.
Published in
Hallinnon tutkimusAuthors
Date
2014Copyright
© Kirjoittajat & Hallinnon tutkimuksen seura, 2014
Evaluation of the impact and effectiveness
of general budget support: Finnish
support to Mozambique
The Paris Declaration commits both donors
and recipients to hold each other accountable
for the effectiveness of aid. In this context, general budget support (GBS) has been promoted
as the most suitable form of aid for fulfilling
commitments made under the declaration. The
article examines the challenges faced in evaluating the effectiveness and impact of Finnish
GBS to Mozambique. The evaluation of GBS is
approached focusing on three elements of the
theory of change behind the programme: setting the boundaries of GBS, identifying various interpretations of ‘mutual accountability’,
and assessing the coherence and relevance of
the outcomes chain for reducing poverty. The
data consist of international and national documents dealing with the efficiency of aid and the
relevant research literature. The results show
that the theory of change behind GBS includes
complex elements and presuppositions, some of
which are implausible or plausible only under
certain conditions. If the evaluation of GBS is
restricted to monitoring technical indicators, it
will ignore factors that are important for achieving the intended outcomes. At the same time,
political developments in both countries have
eroded the basis for cooperation.
Keywords: Development cooperation, effectiveness of aid, evaluation, mutual accountability,
direct budget support, theory of change, Finland,
Mozambique.
...
Publisher
Hallinnon Tutkimuksen Seura ryISSN Search the Publication Forum
0359-6680Publication in research information system
https://converis.jyu.fi/converis/portal/detail/Publication/23782274
Metadata
Show full item recordCollections
License
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Bantukieliä ja portugalia Suomen tuella – kaksikielinen perusopetus Mosambikissa
Piippo, Jarna (Soveltavan kielentutkimuksen keskus, Jyväskylän yliopisto; Kielikoulutuspolitiikan verkosto, 2018)Afrikka on ainoa maanosa, missä suurin osa lapsista aloittaa koulun vieraalla kielellä. Mosambikissa ensimmäinen äidinkieleen perustuva kaksikielisen perusopetuksen kokeiluhanke alkoi vuonna 1993. Kaksikielistä opetusta ... -
Vaikuttavuuden mittaaminen Lapset-SIB-hankkeessa kunnan ja palveluntarjoajan näkökulmista
Kari, Roosa (2020)Tulosperusteinen rahoitussopimus (SIB) on vaikuttavuusinvestoimisen instrumentti, jonka avulla sijoittajat rahoittavat tiettyä julkisen sektorin hanketta sijoittamalla varoja SIB-rahastoon. Rahaston tavoitteena on tarjota ... -
Lapsen tuen vaikuttavuuden arviointi varhaiskasvatuksen opettajien näkökulmasta
Nikkanen, Anna; Riihinen, Anne (2023)Tämän tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, miten varhaiskasvatuksessa toteutetaan tuen vaikuttavuuden arviointia. Tarkemmin perehdyimme siihen, millaisia käsityksiä varhaiskasvatuksen opettajilla oli tuen vaikuttavuuden ... -
Mukamas Learning Designin fasilitointikoulutusten vaikuttavuuden ja siirtovaikutukseen liittyvien tekijöiden arviointi
Leinonen, Henri (2022)Mukamas Learning Design järjestää organisaatioille fasilitointikoulutuksia, joiden vaikuttavuutta ei ole aiemmin tutkittu kovinkaan laajasti. Tässä tutkimuksessa selvitetään monimenetelmäisen pitkittäistutkimuksen avulla ... -
Yliopistojen yhteiskunnallisen vaikuttavuuden mittarikehikon kehittäminen : loppuraportti : kesäkuu 2008 ; Liiteraportti: Yliopistokohtaiset mittaritaulut
Ritsilä, Jari; Lahtonen, Jukka; Mukkala, Kirsi (Jyväskylän yliopisto, taloustieteiden tiedekunta, Asiantuntijapalvelut, 2008)