dc.contributor.advisor | Terävä, Johanna | |
dc.contributor.advisor | Räikkönen, Eija | |
dc.contributor.author | Alanko, Maria | |
dc.date.accessioned | 2018-08-21T07:24:49Z | |
dc.date.available | 2018-08-21T07:24:49Z | |
dc.date.issued | 2018 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/59286 | |
dc.description.abstract | Vanhemman tekemää päivähoitomuotoratkaisua perustellaan usein vanhemman
työllä ja perheen taloudellisella tilanteella. Hoitomuotoratkaisun taustalla
voi kuitenkin olla myös vanhemman käsitys siitä, mikä on sopivin päivähoitomuoto
juuri hänen lapselleen. Vanhempi voi arvioida lapsensa yksilöllisiä tarpeita
lapsen temperamentin perusteella. Lapsen temperamentin ja hänen kasvuympäristönsä hyvä yhteensopivuus (goodness of fit) tukee lapsen suotuisaa kehitystä. Näin ollen lapsen temperamentin huomioiminen hoitomuodon valinnassa
olisi perusteltua. Tässä kvantitatiivisessa tutkimuksessa selvitettiin, eroavatko
eri hoitomuodoissa olevat lapset temperamentiltaan. Lisäksi tarkasteltiin lapsen
temperamentin ja päivähoitomuodon yhteyttä lapsen päivähoitoviihtyvyyteen.
Päivähoitoviihtyvyydellä arvioidaan lapsen temperamentin ja päivähoitoympäristön
yhteensopivuutta.
Tutkimusaineistona käytettiin CHILDCARE-tutkimushankkeen kyselyaineiston
noin yksivuotiaiden lasten äitien (N = 1808) vastauksia. Äidit arvioivat
lapsensa temperamenttia The Survey of Individual Differences of Children and Adolescents (SIDCA) -mittarilla. Temperamenttia tarkasteltiin yhdeksän piirteen
osalta: aktiivisuus, pelokkuus, seurallisuus, positiivinen emotionaalisuus, negatiivinen emotionaalisuus, lujatahtoisuus, pidättyväisyys, toisten huomioiminen
ja älykkyys. Hoitomuotoryhmiä oli neljä: vanhempien hoito, muu kodinomainen
hoito, perhepäivähoito ja päiväkoti. Taustatekijöinä kontrolloitiin äidin psyykkisen
kuormittuneisuuden määrää ja koulutustasoa, lapsen sukupuolta, ikää ja sitä
onko lapsella alle esiopetusikäisiä sisaruksia. Aineisto analysoitiin kovarianssianalyysillä ja hierarkkisella lineaarisella regressioanalyysillä.
Näyttäisi siltä, että lapsen temperamentin ja hoitomuodon yhteensopivuus
otettiin huomioon valittaessa lapsen hoitomuotoa, sillä eri hoitomuodoissa olevat
lapset erosivat toisistaan viiden temperamenttipiirteen osalta. Joskin erot hoitomuotoryhmien välillä olivat pieniä. Lapset viihtyivät perhepäivähoidossa paremmin kuin päiväkodissa riippumatta lapsen temperamentista. Heikoiten päivähoidossa viihtyivät pelokkaat, pidättyväiset, vähemmän seuralliset ja vähemmän myönteisiä tunteita ilmaisevat lapset riippumatta heidän hoitomuodostaan. Tutkimus antoi uutta tietoa suomalaisten äitien tekemästä hoitomuotovalinnasta ja lapsen viihtymisestä päivähoidossa. | fi |
dc.format.extent | 110 | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | fi | |
dc.subject.other | päivähoitovalinta | |
dc.subject.other | päiväkoti | |
dc.subject.other | päivähoitoviihtyvyys | |
dc.subject.other | goodness-of-fit | |
dc.title | Pienen lapsen temperamentin, päivähoitomuodon ja -viihtyvyyden välinen yhteys äidin arvioimana | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-201808213882 | |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.contributor.tiedekunta | Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Education and Psychology | en |
dc.contributor.laitos | Kasvatustieteiden laitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Education | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.oppiaine | Varhaiskasvatus | fi |
dc.contributor.oppiaine | Early Childhood Education | en |
dc.rights.copyright | Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty. | fi |
dc.rights.copyright | This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited. | en |
dc.type.publication | masterThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 104 | |
dc.subject.yso | päiväkodit | |
dc.subject.yso | viihtyvyys | |
dc.subject.yso | lapset (ikäryhmät) | |
dc.subject.yso | varhaiskasvatus | |
dc.subject.yso | temperamentti | |
dc.subject.yso | perhepäivähoito | |
dc.subject.yso | varhaislapsuus | |
dc.subject.yso | päivähoito | |
dc.format.content | fulltext | |
dc.type.okm | G2 | |