Internalizing, externalizing and attention problems among learning disability subgroups
Kehityksellisten oppimisvaikeuksien ja sosioemotionaalisten ongelmien yhtäaikainen esiintyminen (komorbiditeetti) on ollut jo pitkään tiedossa. Tutkimustietoa mahdollisista eri oppimisvaikeusryhmien välisistä eroista sosioemotionaalisessa oireilussa on kuitenkin vain vähän. Lisäksi tietämys matematiikan (MV) ja lukemisen vaikeuksien (LV) komorbiditeetin yhteyksistä sosioemotionaalisiin ongelmiin on niukkaa. Tässä tutkimuksessa verrattiin LV- (n = 277) ja MV- (n = 161) sekä komorbidiryhmää (n = 180) samanaikaisesti esiintyvien sosioemotionaalisten ongelmien esiintymisessä äitien raportoimana. Lisäksi tutkittiin sukupuolieroja sekä sukupuolen ja oppimisvaikeusryhmittelyn yhdysvaikutusta. Tutkimuksen otos perustuu Suomalaiseen kliiniseen aineistoon, josta tutkimukseen valikoitui 618 lasta. Varianssianalyysien tulokset paljastivat, että MV-ryhmässä esiintyi enemmän sosioemotionaalista kokonaisoireilua sekä sisäänpäin suuntautuvaa sosioemotionaalista oireilua kuin LV- ja komorbidiryhmässä, ja enemmän ahdistuneisuus ja masentuneisuus oireilua sekä tarkkaavuuden ongelmia kuin LV-ryhmässä. Sukupuolella havaittiin olevan päävaikutus sääntöjä rikkovan oireilun osalta siten, että pojilla esiintyi oireilua enemmän kuin tytöillä. Lisäksi sukupuolella ja oppimisvaikeusryhmittelyllä havaittiin olevan yhdysvaikutusta ulospäinsuuntautuvaan oireiluun siten, että MV- ryhmän pojilla näyttäytyi enemmän oireilua kuin muiden oppimisvaikeusalaryhmien pojilla. Ristiintaulukointi ja χ2-testaus paljasti, että odotettua useammalla pojalla MV-ryhmässä ja odotettua pienemmällä osalla pojista LV-ryhmässä oli huomattavia (lähellä kliinistä tasoa tai kliinisen tason) tarkkaavuuden sekä ahdistuneisuuden ja masentuneisuuden oireita. Tyttöjen osalta odotettua useammalla tytöllä LV-ryhmässä ja odotettua pienemmällä osalla MV- ja komorbidiryhmässä oli huomattavaa sääntöjä rikkovaa tai aggressiivista käyttäytymistä. Tulokset viittaavat siihen, että lapset, joilla on MV, erityisesti pojat, vaikuttaisivat olevan riskiryhmässä samanaikaiselle sosioemotionaaliselle oireilulle. Lisäksi pojilla, joilla on MV vaikuttaisi olevan myös vakavampaa sosioemotionaalista oireilua kuin pojilla muissa oppimisvaikeusalaryhmissä. Jatkossa tulisi selvittää syitä löytyneille oppimisvaikeusryhmäeroille. Tutkimusalue on tärkeä, sillä mahdollisten oppimisvaikeusalaryhmien välisten eroavaisuuksien tunteminen ja niiden ymmärtäminen samanaikaisesti esiintyvän sosioemotionaalisen oireilun osalta mahdollistaa niiden oppilaiden paremman tunnistamisen, joilla ongelmat tyypillisesti kasaantuvat. Mahdollisimman aikaisella puuttumisella ja oikein suunnatuilla tukitoimilla voidaan parhaiten pyrkiä ehkäisemään ongelmien kasaantumista.
...
Comorbidity between LDs and socio-emotional problems is well known, but very little is known about the LD subtype differences concerning the co-occurring socio-emotional problems. Additionally, especially the knowledge about the comorbid LD subtype, which is a combination of both reding (RD) and mathematical disabilities (MD), is scarce. In the current study, three LD subtypes (RD, MD and RD+MD) were compared in the co-occurrence of mother reported socio-emotional problems using a sample of 618 children from a Finnish clinical data-base. Also, gender differences and interaction of LD subtype and gender were analyzed. Analyzes conducted with Multivariate Analysis of Variance and Analysis of Variance revealed that children with MD (n = 161) had more overall and internalizing socioemotional problems than children with RD (n = 277) and RD+MD (n = 180), as well as more anxious/depressed and attention problems than children with RD. Main effect for gender indicated that boys overall had more rule-breaking behavior than girls. Also, an interaction effect between LD subtype and gender was detected, indicating that boys in the MD group had more externalizing problems than boys in the RD group. Cross-tabulation and χ2-test revealed that there were more boys than expected in the MD group, and less boys than expected in the RD group who had severe (close to clinical range or clinical range) attention and anxious/depressed problems. In the subset of girls, more girls than expected in the RD group and less girls than expected in the MD and RD+MD groups had severe aggressive behavior or rule-breaking behavior. The results suggested that children with MD, and especially boys with MD, might be at risk having more comorbid socio-emotional problems than the individuals in the other subgroups, and that MD boys might have also more severe socio-emotional problems than boys in the other subgroups. Further research is needed to understand the reasons for the found LD subtype differences in co-occurring socio-emotional problems. Overall, knowing and understanding the possible LD subtype differences in comorbid socio-emotional problems is important to identify the problems as early as possible, and to observe more carefully those children who might be at more risk developing or having comorbid problems.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29740]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Associations of inattention, hyperactivity, and sex with behavioral–emotional symptoms among children with mathematical disability
Aro, Tuija; Eklund, Kenneth; Hynd, George; Ahonen, Timo (Elsevier, 2024)Objective We studied the association between inattention and hyperactivity symptoms and other behavioral–emotional symptoms among children with mathematical disability after controlling for severity of the mathematical ... -
Associations Between Childhood Learning Disabilities and Adult-Age Mental Health Problems, Lack of Education, and Unemployment
Aro, Tuija; Eklund, Kenneth; Eloranta, Anna-Kaija; Närhi, Vesa; Korhonen, Elisa; Ahonen, Timo (Sage Publications, Inc., 2019)We studied the impact of diverse subtypes of learning disabilities (LD) on adult-age mental health, education, and employment by comparing the LD group (n = 430) with a matched control group without a known history of LD ... -
Longitudinal Effects of the Home Learning Environment and Parental Difficulties on Reading and Math Development Across Grades 1–9
Khanolainen, Daria; Psyridou, Maria; Silinskas, Gintautas; Lerkkanen, Marja-Kristiina; Niemi, Pekka; Poikkeus, Anna-Maija; Torppa, Minna (Frontiers Media SA, 2020)This study focuses on parental reading and mathematical difficulties, the home literacy environment, and the home numeracy environment as well as their predictive role in Finnish children’s reading and mathematical development ... -
Comorbid Word Reading and Mathematics Computation Difficulty at Start of First Grade
Fuchs, Lynn S.; Fuchs, Douglas; Cho, Eunsoo; Barnes, Marcia, A.; Koponen, Tuire; Espinas, Daniel, R. (SAGE Publications, 2024)The purpose of this analysis was to describe cognitive processes associated with comorbid difficulty between word reading (WR) and mathematics computation (MC) at the start of first grade among children selected for WR and ... -
Psychiatric Problems in Adolescence Mediate the Association Between Childhood Learning Disabilities and Later Well-Being
Eloranta, Anna-Kaija; Närhi, Vesa M.; Muotka, Joona S.; Tolvanen, Asko J.; Korhonen, Elisa; Ahonen, Timo P. S.; Aro, Tuija I. (SAGE Publications, 2021)This follow-up study investigated the associations of childhood learning disabilities (LDs) with adult-age anxiety, depression, and unemployment. Psychosocial problems in childhood and psychiatric diagnoses and lack of ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.