Show simple item record

dc.contributor.advisorMakkonen, Pekka
dc.contributor.authorLuukkainen, Miika
dc.date.accessioned2018-08-01T07:41:10Z
dc.date.available2018-08-01T07:41:10Z
dc.date.issued2018
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/59046
dc.description.abstractTutkielmassa tutkittiin pelaajien sitoutumista MMORPG-peleihin. MMORPG-pelit ovat massiivisia monen pelaajan verkkoroolipelejä, eräänlaisia virtuaalimaailmoja. Pelintarjoajan kannalta on olennaista saada pelaaja sitoutumaan peliin mahdollisimman pitkäksi ajaksi. Mitä pidempään pelaaja on mukana pelissä, sitä suuremman tuoton pelintarjoaja saa, joko kuukausimaksuina tai pelaajan mahdollisesti pelin sisällä käyttämän rahan kautta. Tutkielma toteutettiin kirjallisuuskatsauksena. Kirjallisuudesta haettiin, jaoteltiin ja analysoitiin eri tekijöitä käyttäen asiakasuskollisuuden yleisiä malleja ja kahta eri versiota TAM-mallista. Tämän lisäksi listattiin tehtyyn analyysiin perustuen konkreettisia asioita sitoutumiseen liittyen pelisuunnittelua helpottamaan. Tuloksena löydettiin sosiaalisuuden vahva merkitys MMORPG-peleihin sitoutumisessa. Pelin sisäinen sosiaalinen interaktio, hyvät sosiaaliset verkostot pelin sisällä ja pelin ulkopuolisten sosiaalisten kontaktien vaikutus olivat hyvin merkittävässä roolissa peliin sitoutumisessa. Lisäksi pelaajan henkilökohtaisen motivaation rooli, ja sisällön suunnittelu eri pelaajasegmenteille tämän mukaisesti olivat myös merkittäviä. Samoin flown käsite ja pelaajan oma koettu kontrolli peliin nousivat esille merkitsevinä tekijöinä.fi
dc.description.abstractThis thesis investigated player commitment to MMORPG:s. MMORPG stands for Massively Multiplayer Online Roleplaying Game. For the game developer it is essential to get the player to stay in the game for as long as possible. The longer the player stays, the more the developer is expected to get revenue from that player, either through monthly payments, or through money spent by the player inside the game. This thesis was written as a literary review. Factors to player commitment were searched from the literature, classified and analyzed, using general models of customer loyalty and two different versions of the TAM model. In addition to this, specific concrete things related to player commitment were listed, based on the analysis, with the aim of helping game design. Social elements were found to be a significant factor in player commitment to MMORPG:s. These include social interaction within the game and good social networks both inside and outside of the game. The role of the personal motivation of the player, and the tailored design of content to different player segments were also significant. The concept of flow and the player’s perceived control in the game were as well seen as important factors.en
dc.format.extent40
dc.language.isofi
dc.subject.otherMMORPG
dc.titlePelaajan sitoutuminen MMORPG-peleissä
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201808013674
dc.type.ontasotBachelor's thesisen
dc.type.ontasotKandidaatintyöfi
dc.contributor.tiedekuntaInformaatioteknologian tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Information Technologyen
dc.contributor.laitosInformaatioteknologiafi
dc.contributor.laitosInformation Technologyen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineTietojärjestelmätiedefi
dc.contributor.oppiaineInformation Systems Scienceen
dc.rights.copyrightJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rights.copyrightThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.contributor.oppiainekoodi601
dc.subject.ysositoutuminen
dc.subject.ysoasiakasuskollisuus
dc.subject.ysoverkkopelit
dc.subject.ysopelitutkimus
dc.subject.ysopelisuunnittelu


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record