Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorKytölä, Samu
dc.contributor.authorRajala, Emilia
dc.date.accessioned2018-08-01T06:55:47Z
dc.date.available2018-08-01T06:55:47Z
dc.date.issued2018
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/59038
dc.description.abstractVideopelit ovat länsimaissa yksi suosituimmista vapaa-ajan harrastuksista. Sen lisäksi, että ne vaikuttavat pelaajiinsa sekä negatiivisesti että positiivisesti, videopelit peilaavat ja kritisoivat yhteiskunnan rakenteita ja arvoja. On perusteltua tutkia videopelejä ja niiden välianimaatioita, sillä niistä välittyvät pelin tekijöiden ideologiat esimerkiksi hahmojen valtataistelujen myötä. Tämän tutkimuksen tavoitteena oli analysoida Assassin’s Creed II – videopelin hahmojen välisiä valtasuhteita. Nämä hahmot kuuluivat assassiinien ja temppeliherrojen salaseuroihin. Työssä tarkasteltiin kolmea välianimaatiota käyttäen multimodaalista sekä elokuvallista analyysimetodia. Multimodaalisen metodin avulla tarkasteltiin eri moodeja, muun muuassa kieltä, kehon liikkeitä sekä proksemiikkaa. Elokuvallinen analyysimetodi sisälsi leikkausten, ottojen ja kuvakulmien tutkimista. Lisäksi tutkimusnäkökulmaksi otettiin myös vallan lähteet Fraserin (2001) mukaan. Tutkimuksen tulokset osoittivat, että hahmojen valtasuhteet rakentuivat yhtä aikaa sekä multimodaalisten että elokuvallisten keinojen avulla. Jokainen välianimaatio sisälsi hahmon, joka oli valta-asteikolla muita korkeammalla, ja tämä eroavaisuus tuotiin esiin muun muuassa hahmojen liikkeissä ja puheissa sekä kohtauksessa käytetyissä kuvakulmissa ja otoissa. Välianimaatioissa assassiinien ja temppeliherrojen väliset valtasuhteet muuttuivat assassiinien eduksi, ja pelin tekijöiden nähtiin kannattavan heidän ideologiaansa vapaudesta. Tämän tutkimuksen saavutus on kattava analyysi valtasuhteista kahden eri analyysimetodin keinoin. Jatkossa aineistoa voisi laajentaa koskemaan kokonaista peliä, ja lisäksi aineistosta voisi tehdä multimodaalisen transkription hahmottamisen helpottamiseksi.fi
dc.format.extent30
dc.language.isoen
dc.subject.otherAssassin's Creed 2
dc.subject.othercinematic
dc.title“We don’t need anyone to tell us what to do.” : the power relations in Assassin’s Creed II
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201808013666
dc.type.ontasotBachelor's thesisen
dc.type.ontasotKandidaatintyöfi
dc.contributor.tiedekuntaHumanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Humanities and Social Sciencesen
dc.contributor.laitosKieli- ja viestintätieteiden laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Language and Communication Studiesen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineEnglannin kielifi
dc.contributor.oppiaineEnglishen
dc.rights.copyrightJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rights.copyrightThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.contributor.oppiainekoodi301
dc.subject.ysomultimodaalisuus
dc.subject.ysopelitutkimus
dc.subject.ysovideopelit
dc.subject.ysoelokuvailmaisu
dc.subject.ysopelit
dc.subject.ysomultimodality
dc.subject.ysogame research
dc.subject.ysovideo games
dc.subject.ysocinematographic expression
dc.subject.ysogames


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot