Sustainable development of airports : peak at the sustainability of airport´s commercial sector

Abstract
Lentoliikenteen, ja siihen liittyvien palvelujen, matkustajamäärät ovat kasvussa. Siviili-ilmailussa sidosryhmäyhteistyö takaa koko lentoliikenteen palveluketjun turvallisuuden. Näin ollen kaikki toimijat osallistuvat alan sosiaalisten- ja ympäristövaikutusten syntymiseen. Tämä tutkimus kiinnittää erityisesti huomiota kaupallisten palveluiden rooliin vaikutusten luomisessa lentoasema liiketoimintaympäristössä. Tutkimuksen tarkoitus oli selvittää toimivatko kaupalliset palveluntarjoajat vastuullisesti lentoasemalla ja tunnistaa mahdollisia esteitä vastuullisempaan liiketoimintatapaan siirtymisessä. Tämä pro gradu –tutkielma pohjautuu aihetta käsitelleeseen tutkimushankkeeseen. Teoreettinen viitekehys koostuu erilaisista vastuullisista liiketoimintakäytännöistä liittyen johtamiseen, tuotesuunnitteluun ja -valikoimaan, vihreään toimitusketjunhallintaan sekä vastuullisiin hankintoihin. Tutkimus toteutettiin laadullisia tutkimusperiaatteita noudattaen. Tarkastelun laajuus kavennettiin koskemaan tiettyä eurooppalaista lentoasemaa. Tutkimusaineisto koostui vähittäismyyjien ja kahvila/ravintolapalvelu tuottajien haastatteluista. Tietojen keruu tapahtui kuuden yrityksen eri osastojen ammattilaisten haastatteluista. Toissijaisia tietolähteitä käytettiin ensisijaisesti haastatteluihin valmistuessa ja sen tulosten todentamiseen. Tutkimuksessa havaittiin, että muutama kaupallinen palvelujentarjoaja toimii kestävän kehityksen periaatteita noudattaen. Huomattavaa vaihtelua tunnistettiin vastuullisempaan liiketoimintaan sitoutumisessa sekä vastuullisemman liiketoiminnan integroinnissa. Tutkimuksessa havaittiin, että muun muassa alhainen tietoisuus kestävästä liiketoiminnasta sekä epätietoisuus mikä osapuoli kantaa vastuun toimitusketjussa, toimivat hidasteina siirtymiselle.

Aviation industry and its related services are experiencing steady growth in passenger numbers. Aviation sector constitute from a multi-stakeholder cooperation that guarantees safety of air traffic service chains. Consequently, all the actors contribute to the externalities deriving from the sector. In particular, this study draws attention to the role of commercial operators of the airport. The purpose of this study is to explore if commercial service providers are operating sustainably in an airport. Moreover, attention is paid to identifying obstacles for the sustainable transition. A research project on this topic was carried out and became the groundwork for this thesis. The reviewed theoretical concepts were sustainable business practices for management, product design and selection, sustainable supply chain management and green procurement. Research is of qualitative standpoint. The scope of the review was narrowed down to a specific European airport. Within this location, travel retailers and food and beverage operators were interviewed. Various professionals from six commercial companies were interviewed for primary data. Secondary data was employed in preparation and in aftermath of the primary data collection for verification reasons. Based on research findings, few commercial operators operate sustainably. High variation in engagement level and integration depth in sustainability practices was discovered. Sustainable transition is taken back by low awareness of sustainability, confusion over responsible party, among others.
Main Author
Format
Theses Master thesis
Published
2018
Subjects
The permanent address of the publication
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201808013664Use this for linking
Language
English
License
In Copyright
Tekijä ei ole antanut lupaa avoimeen julkaisuun, joten aineisto on luettavissa vain Jyväskylän yliopiston kirjaston arkistotyösemalta. Ks. https://kirjasto.jyu.fi/fi/tyoskentelytilat/laitteet-ja-tilat..

Share