Value co-creation in smart metering business
Authors
Date
2018Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Tämän tutkimuksen tavoitteena on selvittää, mitä on asiakkaan kokema arvo ja miten arvon yhteisluominen tapahtuu älyverkkoliiketoiminnassa teknologiatoimittajan ja sen asiakkaiden välillä. Erityisesti tutkimuksessa keskitytään siihen, mitkä toimittajan kyvykkyydet ja toimintatavat edesauttavat arvon yhteisluomista. Tutkimus on laadullinen tapaustutkimus, jossa tutkitaan yhden teknologiatoimittajan ja sen asiakkaiden, joita ovat sähköverkkoyhtiöt ja palveluntarjoajat, välistä arvon yhteisluomista ja asiakkaiden kokemaan arvoa. Tuloksissa korostuu kaksi asiaa, jotka asiakkaat nimeävät tärkeimmiksi arvon yhteisluomisen mahdollistajiksi. Tärkein on luottamuksellinen suhde osapuolten välillä, joka on kehittynyt vuosien yhteistyön tuloksena. Toinen on toimittajan ymmärrys asiakkaan liiketoiminnasta ja kyky luoda innovatiivisiä ratkaisuja asiakkaan tarpeisiin. Main goal of this study is to clarify what capabilities and interactive practices between the technology supplier and its customers enable and support value co-creation in smart metering context. Additional research topics are perceived value of customers and comparison of relationship and value co-creation with two different customer groups: service providers and distribution system operators (DSO). This is a case study where case company is a smart metering technology supplier. Results of this study highlight two things that customers name as key enablers for value co-creation. One is a trusted relationship which has evolved over years and enables open co-operation between partners. Other is the supplier’s understanding on customer’s business and capability to build innovative solutions to fulfill their needs.
Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [28138]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Case Study on Customer Engagement in Co-Creation Process
Lapinoja, Anu (2018)PURPOSE - Technological advantages have changed the dynamics of today’s business environment. The traditional roles of companies and consumers are shifting away towards more connected setting where customers become co-creators ... -
From customer data to customer's data : reverse use of customer data as a tool for value co-creation
Horttanainen, Ella (2021)Asiakasdatan on perinteisesti nähty hyödyttävän pääasiassa niitä keräävää yritystä. Viime vuosikymmeninä suosiota kasvattaneiden palvelukeskeisten liiketoimintamallien sekä arvon yhteisluonnin ansiosta asiakasdatan rooli ... -
Fostering brand engagement and value-laden trusted B2B relationships through digital content marketing : The role of brand’s helpfulness
Taiminen, Kimmo; Ranaweera, Chatura (Emerald Publishing Limited, 2019)Purpose The purpose of this paper is to explore how digital content marketing (DCM) users can be engaged with business-to-business (B2B) brands and determine how such engagement leads to value-laden trusted brand ... -
Co-creation vs. brandjacking : a case study on customer engagement on LinkedIn
Eskelinen, Kerttu; Kotila, Jussi (2019)Digitaalisen median ja sosiaalisen median alustojen kehitys on muuttanut tapaa, jolla kuluttajat vuorovaikuttavat sekä brändien että toistensa kanssa. Koska sosiaalisessa mediassa kuluttajat ottavat aktiivisen osallistujan ... -
Customer benefits of demand-side management in the Nordic electricity market
Parkkonen, Olli (2016)The increasing share of renewable energy sources is likely to lead to price effects in Nordic electricity market, resulting especially in increased volatility of spot and imbalance prices. The greater price volatility and ...