Kielitietoisuutta koulutilassa: kielipolitiikka osana koulun käytänteitä Suomessa ja Ruotsissa
From, T. (2018). Kielitietoisuutta koulutilassa: kielipolitiikka osana koulun käytänteitä Suomessa ja Ruotsissa. Kieli, koulutus ja yhteiskunta, 9 (3). Retrieved from https://www.kieliverkosto.fi/fi/journals/kieli-koulutus-ja-yhteiskunta-toukokuu-2018/kielitietoisuutta-koulutilassa-kielipolitiikka-osana-koulun-kaytanteita-suomessa-ja-ruotsissa
Published in
Kieli, koulutus ja yhteiskuntaAuthors
Date
2018Copyright
© Kieliverkosto ja kirjoittaja, 2018
Tässä artikkelissa esittelen havaintoja etnografisesta
väitöskirjatutkimuksestani, jonka aiheena on kielipolitiikka koulutuksen tiloissa
Suomessa ja Ruotsissa. Tutkimuksen kenttätyö on tehty kieliparikoulussa
Suomessa ja ruotsinsuomalaisessa koulussa Ruotsissa. Kielipolitiikka on
erityisessä suhteessa koulutilaan sekä vertauskuvallisesti että konkreettisesti:
lainsäädäntö ja kielipolitiikka luovat reunaehdot koulutuksessa käytössä oleville
kielille, mutta kielipoliittista tilaa rakennetaan ja myös kyseenalaistetaan koulun
kielellisissä käytännöissä.
Publisher
Soveltavan kielentutkimuksen keskus, Jyväskylän yliopisto; Kielikoulutuspolitiikan verkostoISSN Search the Publication Forum
1799-0181Keywords
Original source
https://www.kieliverkosto.fi/fi/journals/kieli-koulutus-ja-yhteiskunta-toukokuu-2018/kielitietoisuutta-koulutilassa-kielipolitiikka-osana-koulun-kaytanteita-suomessa-ja-ruotsissaMetadata
Show full item recordCollections
License
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Kielimuureja vai yhteiseloa : odotuksia ja kokemuksia kahden kielen koulusta
Kajander, Kati; Alanen, Riikka; Dufva, Hannele; Kotkavuori, Ella (Suomen soveltavan kielitieteen yhdistys, 2015)Finnish and Swedish are the national languages of Finland. Yet there are few schools in Finland where instruction is given in both languages, apart from immersion or second language classes, and the issue remains highly ... -
Dynamics in Interaction in Bilingual Team Teaching : Examples from a Finnish Preschool Classroom
Mård-Miettinen, Karita; Palviainen, Åsa; Palojärvi, Anu (Springer International Publishing AG, 2018)The current study aims to explore team teaching as it is manifested in bilingual interactional patterns in a preschool classroom in Finland. The data was collected in a preschool classroom where a bilingual pedagogy ... -
The Predictors of Literacy Skills among Monolingual and Bilingual Finnish-Swedish Children During First Grade
Vataja, Pia; Lerkkanen, Marja-Kristiina; Aro, Mikko; Westerholm, Jari; Risberg, Ann-Katrine; Salmi, Paula (Routledge, Taylor & Francis Group, 2022)The aim of the study was to examine which predictor variables are related to literacy skills among monolingual Swedish (n = 269) and bilingual Finnish–Swedish (n = 229) children at the first grade in the Swedish-speaking ... -
Kielimaisemat kielikoulutuspolitiikan kohteena ja tekijänä kieliparikouluissa
From, Tuuli; Szabó, Tamás Péter; Laihonen, Petteri (Suomen soveltavan kielitieteen yhdistys ry, 2023)This chapter examines the relationship between language ideologies, language education policies and linguistic landscapes in education. Our context is co-located Swedish- and Finnish-medium schools that share the school ... -
Family language policy in bilingual Finnish and Swedish families in Finland
Huhta, Austin (2020)In Finland families are only allowed to choose one language for their child to be the child’s L1 even if the family is bilingual. With both Finnish and Swedish being national languages of Finland this thesis looked into ...