Käyttäjäkokemuksen vaikutus verkkokaupan kilpailuetuun

Abstract
Verkkokaupankäynnin määrä kasvaa jatkuvasti ja kilpailu verkkokauppojen välillä kiristyy entisestään. Kilpailijoista erottautuminen kasvavilla markkinoilla on kuitenkin vaikeaa, sillä verkkokauppojen on kohtalaisen helppoa jäljitellä toistensa ratkaisuja pelkästään verkkokauppojen sivustoja tarkastelemalla. Erottautuminen eli differointi on mahdollista, kun yrityksen menestystekijät ovat vaikeasti jäljiteltävissä kilpailijoiden tai potentiaalisten sellaisten toimesta. Käyttäjäkokemus on yksi merkittävä ominaisuus kaikissa verkossa toimivissa palveluissa, kuten verkkokaupassa. Tämän tutkielman tarkoituksena oli tunnistaa vaikuttavia tekijöitä positiiviseen käyttäjäkokemukseen verkkokaupassa sekä tarkastella niiden vaikutusta verkkokaupan kilpailuetuun. Tutkielma toteutettiin kirjallisuuskatsauksena eli johtopäätökset perustuivat kokonaan aiempaan lähdekirjallisuuteen aiheesta. Positiiviseen käyttäjäkokemukseen vaikuttaviksi tekijöiksi tunnistettiin verkkokaupan herättämä luottamus, kelvollinen käytettävyys sekä erilaisten suhdepalvelujen, kuten virtuaaliyhteisöjen rakentaminen. Näistä tekijöistä kilpailuetuun vaikuttaviksi tekijöiksi erottautuivat luottamus ja suhdepalvelut. Tutkielmassa todettiin lisäksi, ettei käytettävyydellä pystytä luomaan jatkuvaa kilpailuetua.
Main Author
Format
Theses Bachelor thesis
Published
2018
Subjects
The permanent address of the publication
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201807033465Käytä tätä linkitykseen.
Language
Finnish
License
In CopyrightOpen Access

Share