Language specialists’ views on studies, work and professionalism
Tekijät
Päivämäärä
2018Tekijänoikeudet
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Työelämän muutokset suomalaisessa yhteiskunnassa ovat herättäneet keskustelun yliopistojen ja työelämän välisestä suhteesta. Maailman muuttuessa entistä globaalimmaksi ja digitaalisemmaksi uusia työtehtäviä ja työpaikkoja syntyy samalla kun vanhoja, jo vakiintuneita ammatteja poistuu. Yliopistot ovat pyrkineet vastaamaan yhteiskunnan ja työelämän odotuksiin lisäämällä työelämäorientaatiota opintosuunnitelmiinsa. Aihealuetta on kuitenkin tutkittu toistaiseksi vähän. Etenkin humanistisilta aloilta valmistuvien generalistien siirtymisestä opinnoista työelämään on olemassa vain rajallisesti tutkimustietoa. Jyväskylän yliopistosta valmistuvat kieliasiantuntijat kuuluvat tähän ryhmään, ja toistaiseksi tätä ryhmää ei ole tutkittu lainkaan.
Tässä tutkielmassa on tavoitteena esitellä Jyväskylän yliopistosta valmistuneiden englannin kielen kieliasiantuntijoiden näkemyksiä opinnoistaan, niiden valmistamisesta työelämään ja heidän käsityksestään ammattitaidosta yleensä. Tämän tavoitteen saavuttamiseksi toteutettiin syksyllä 2017 haastattelututkimus, jossa kahdeksan vuosina 2008-2009 opintonsa aloittanutta ja jo valmistunutta, työelämään siirtynyttä kieliasiantuntijaa haastateltiin edellä mainittujen teemojen osalta. Analyysissä pyrittiin tutkimaan sekä osallistujien ammatti-identiteetin rakentumista opinnoissa ja töissä, että kieliasiantuntijoiden työllistymiseen vaikuttavia tekijöitä sisällönanalyysin ja diskurssianalyysin menetelmillä. Identiteetti valittiin teoreettiseksi pohjakäsitteeksi sen monipuolisuuden vuoksi.
Aineiston perusteella saatiin selville, että englannin kieli valittiin opiskeltavaksi pääaineeksi yleisesti persoonalliseen identiteettiin liittyvistä syistä: osallistujat kokivat olevansa hyviä kielessä, he olivat kiinnostuneet englanninkielisten maiden kulttuurista ja kieli nähtiin yleisesti hyödyllisenä opiskeltavana aineena. Sivuaineet sen sijaan valittiin ammatillisiin syihin nojaten: pääaineen, englannin kielen, merkitys oli vähäinen tulevaisuuden uran suunnittelussa. Kieliasiantuntijaidentiteetin ja mahdollisten työtehtävien kuvailu aiheutti myös vaikeuksia. Kieliasiantuntijaa ei myöskään pidetty ammattina: kaikki kieliasiantuntijat ovat yksilöitä, joilla on erilainen opiskelu- ja työtausta, ja tämän myötä erilaiset työelämätaidot.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29545]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Professional communicative repertoires and trajectories of socialization into global working life
Räisänen, Tiina (University of Jyväskylä, 2013) -
Teacher Educators’ Professional Identity in English-Medium Instruction at a Finnish University
Pappa, Sotiria; Moate, Josephine (University of Ljubljana, 2021)Although different forms of English-medium instruction (EMI) are being recognised, the different ways in which EMI can impact the pedagogical activities and expertise of higher education educators have received less ... -
Asiantuntijoiden areenat
Pirttilä, Ilkka; Eriksson, Susan (Jyväskylän yliopisto, 2002) -
Acting Agentically at Work : Developing a Short Measure of Professional Agency
Vähäsantanen, Katja; Räikkönen, Eija; Paloniemi, Susanna; Hökkä, Päivi (Royal Danish Library, 2022)Although professional agency has become an increasingly crucial issue in work organizations, investigators lack a brief instrument to measure it. This paper introduces a short measure to explore professional agency at work. ... -
Professional identity in changing workplaces : Why it matters, when it becomes emotionally imbued, and how to support its agentic negotiations
Vähäsantanen, Katja (Springer International Publishing, 2022)This chapter addresses professional identity in the workplace. The relevance of the topic derives from current trends in working life, in which constant changes require continuous professional identity negotiations. In ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.