University of Jyväskylä | JYX Digital Repository

  • English  | Give feedback |
    • suomi
    • English
 
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  • JYX
  • Opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat
  • View Item
JYX > Opinnäytteet > Pro gradu -tutkielmat > View Item

Oppimisen arviointi LUMA-projektioppimisessa

Thumbnail
View/Open
566.0 Kb

Downloads:  
Show download detailsHide download details  
Authors
Mononen, Marinka
Date
2018
Discipline
Kemian opettajankoulutusTeacher education programme in Chemistry
Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.

 
Tämä tutkimus pyrkii selvittämään millä eri tavoilla opettajat arvioivat projektioppimista erityisesti LUMA-oppiaineissa. Tutkimuksen tarkoituksena on myös selvittää mitkä ovat opettajien mielestä hyviä tapoja arvioida oppimista LUMA-projektioppimisessa. Lisäksi tutkimus vertailee työssä olevien opettajien ja opettajaopiskelijoiden näkemyksiä projektioppimisesta ja sen arvioinnista. Tämän pohjalta pohditaan, miten Jyväskylän yliopiston opettajankoulutusta voitaisiin kehittää vastaamaan opetussuunnitelman ja työelämän tarpeita. Tässä tutkimuksessa saatiin selville, että opettajien käyttämät oppimisen arviointimenetelmät olivat varsin monipuolisia. Projektioppimisen arviointi oli kuitenkin keskimäärin suppeampaa, keskittyen monilla opettajilla eniten formatiiviseen arviointiin sekä itse- ja vertaisarviointiin. Opettajien projektioppimisen arvioinnin kohteena olivat lähes kaikilla opettajilla itse projektituotos, sen suunnittelu ja toteutus sekä ryhmätyöskentelytaidot. Opettajista noin kaksi kolmasosaa arvioi projektioppimisessa myös tvt- ja esiintymistaitoja. Opettajista juuri kukaan ei kuitenkaan arvioinut esimerkiksi työelämätaitoja projektioppimisessa vaikka ne kuuluvat uuteen perusopetuksen ja lukion opetussuunnitelmaan. Osa opettajista koki, että projektioppimisen arviointi parantaa oppilaiden oppimistuloksia ja motivaatiota. Osa opettajista taas oli sitä mieltä, että joillakin oppilailla arviointi heikentää motivaatiota ja oppimistuloksia, esimerkiksi luovuuden kärsiessä paineenalaisena. Opettajien mukaan parhaita tapoja arvioida projektioppimista ovat erityisesti monipuolinen jatkuva arviointi sekä oppilaiden tekemä itse- ja vertaisarviointi. Jatkuva formatiivinen arviointi esimerkiksi keskustelemalla oppilaiden kanssa koettiin hyödyllisenä, koska palaute auttaa oppilaita kehittymään. Juuri näitä asioita monet opettajat halusivat myös kehittää omissa arviointikäytänteissään. Monet opettajat myös kokivat, että arviointi on haastavaa ja heillä on paljon kehitettävää siinä vielä. Tämän tutkimuksen perusteella jyväskyläläisten opettajaopiskelijoiden käsitykset arvioinnista ja projektien arvioinnista eivät yleisellä tasolla poikenneet opettajien käsityksistä merkittävästi. Erona kuitenkin oli se, että opiskejoiden joukossa oli enemmän niitä, jotka eivät halunneet käyttää perinteisiä kokeita arvioinnissaan. Opettajaopiskelijoiden heikkous olivat opettajia suppeammat arviointikeinot ja vähäisempi vertaisarvioinnin käyttö. Yksi ero myös oli työelämätaitojen arvioinnissa, mitä opettajaopiskelijat tekivät useammin projektioppimisen yhteydessä kuin opettajat. ...
Keywords
LUMA arviointi oppilasarviointi projektioppiminen
URI

http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201806253335

Metadata
Show full item record
Collections
  • Pro gradu -tutkielmat [25585]

Related items

Showing items with similar title or keywords.

  • Arvioinnin kehittäminen erityisopetuksessa : diagnosoinnista oppimisen ohjaukseen laadullisena tapaustutkimuksena 

    Oksanen, Elina (University of Jyväskylä, 2001)
  • The Finnish success in Pisa - and some reasons behind it : Pisa 2000 

    Välijärvi, Jouni (University of Jyväskylä, Institute for Educational Research, 2002)
  • Health Education Teachers’ Assessment Conceptions and Practices : Identifying Assessment Profiles 

    Paakkari, Olli; Paakkari, Leena; Haapala, Henna; Hirvensalo, Mirja (Routledge, 2022)
    The study explored the latent construct underlying the assessment conceptions and practices of Finnish Health Education teachers (n = 165) in the context of curricula, seeking thereby to identify the teachers’ assessment ...
  • Primary school English teachers' perceptions on assessment 

    Levijoki, Noora (2020)
    Kielitaidon arviointi suomalaisessa peruskoulussa perustuu pitkälti opettajan omiin henkilökohtaisiin näkemyksiin ja tulkintoihin arvioinnista. Tällä hetkellä kielitaidonarviointia ohjaa kansallisessa kontekstissa ...
  • Oppilasarvioinnin ja oppilasarvostelun filosofinen käsiteanalyysi 

    Tikkanen, Esa (2013)
    Tikkanen, Esa. OPPILASARVIOINNIN JA OPPILASARVOSTELUN FILOSOFINEN KÄSITEANALYYSI. Jyväskylän yliopisto. Opettajankoulutuslaitos. Kasvatustieteen pro gradu -tutkielma. 2013, 86 sivua. Tutkielma pohtii oppilasarvioinnin ...
  • Browse materials
  • Browse materials
  • Articles
  • Conferences and seminars
  • Electronic books
  • Historical maps
  • Journals
  • Tunes and musical notes
  • Photographs
  • Presentations and posters
  • Publication series
  • Research reports
  • Research data
  • Study materials
  • Theses

Browse

All of JYXCollection listBy Issue DateAuthorsSubjectsPublished inDepartmentDiscipline

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics
  • How to publish in JYX?
  • Self-archiving
  • Publish Your Thesis Online
  • Publishing Your Dissertation
  • Publication services

Open Science at the JYU
 
Data Protection Description

Accessibility Statement

Unless otherwise specified, publicly available JYX metadata (excluding abstracts) may be freely reused under the CC0 waiver.
Open Science Centre