Recent Submissions

  • Opettajan osaaminen - vuorovaikutusta ja dialogia 

    Poikkeus, Anna-Maija (Jyväskylän yliopisto, 2018)
    Hyvästä opettajasta on kirjoitettu lukuisia kirjoja ja oppaita. Kuitenkaan opettajan osaamisesta ei ole yhtenäistä käsitystä. Viimeaikainen tutkimus painottaa vuorovaikutustaitoja, dialogia ja opettajan kykyä mukauttaa ...
  • Alakoulusta yläkouluun yhtenäis- ja erilliskouluissa 

    Kiuru, Noona; Hirvonen, Riikka; Ahonen, Timo (Jyväskylän yliopisto, 2018)
    Suomessa alakoulusta yläkouluun siirrytään tavallisimmin 12‒13 vuoden iässä. Tuolloin nuoren elämässä tapahtuu monia haasteellisia muutoksia, kuten puberteettiin liittyviä fyysisiä ja psyykkisiä muutoksia sekä alakoulusta ...
  • Esiopettajat kokevat työssään sekä stressiä että työn imua 

    Penttinen, Viola; Pakarinen, Eija; Lerkkanen, Marja-Kristiina (Jyväskylän yliopisto, 2018)
    Kasvavat ryhmäkoot, vähenevät resurssit, digiloikka ja uusi opetussuunnitelma ovat lisänneet opettajan työn vaatimuksia ja kuormittavuutta. OAJ:n vuonna 2015 julkaistun työolobarometrin mukaan opettajat kokivat työperäistä ...
  • Tunnepeikot Nyyhky, Äksy, Säikky ja Hymy tutustuttavat lapsia tunteisiin 

    Koivula, Merja; Viitala, Riitta; Laakso, Marja-Leena (Jyväskylän yliopisto, 2018)
    Miltä sinusta tuntuu silloin, kun olet surullinen? Missä kohtaa suru tuntuu kehossasi? Mikä sinua auttaa, kun tunnet surua? Lapset pohtivat näitä kysymyksiä tunnepeikkojen Nyyhkyn, Äksyn, Säikyn ja Hymyn kanssa päiväkodeissa. ...