Diversity begets diversity : A global perspective on gender equality in scientific society leadership
Potvin, D. A., Burdfield-Steel, E., Potvin, J. M., & Heap, S. (2018). Diversity begets diversity : A global perspective on gender equality in scientific society leadership. PLoS ONE, 13(5), Article e0197280. https://doi.org/10.1371/journal.pone.0197280
Julkaistu sarjassa
PLoS ONEPäivämäärä
2018Oppiaine
Ekologia ja evoluutiobiologiaBiologisten vuorovaikutusten huippututkimusyksikköEcology and Evolutionary BiologyCentre of Excellence in Biological Interactions ResearchTekijänoikeudet
© 2018 Potvin et al.
Research shows that gender inequality is still a major issue in academic science, yet academic societies may serve as underappreciated and effective avenues for promoting female leadership. That is, society membership is often self-selective, and board positions are elected (with a high turnover compared to institutions)—these characteristics, among others, may thus create an environment conducive to gender equality. We therefore investigate this potential using an information-theoretic approach to quantify gender equality (male:female ratios) in zoology society boards around the world. We compare alternative models to analyze how society characteristics might predict or correlate with the proportion of female leaders, and find that a cultural model, including society age, size of board and whether or not a society had an outward commitment or statement of equality, was the most informative predictor for the gender ratio of society boards and leadership positions. This model was more informative than alternatives that considered, for instance, geographic location, discipline of study or taxonomic focus. While women were more highly represented in society leadership than in institutional academic leadership, this representation was still far short of equal (~30%): we thus also provide a checklist and recommendations for societies to contribute to global gender equality in science.
...
Julkaisija
Public Library of ScienceISSN Hae Julkaisufoorumista
1932-6203Asiasanat
seksuaalisuus sukupuoli sosiaaliset suhteet historiallinen maantiede sukupuolisyrjintä sosiaaliset verkostot kulttuurimaantiede sexual and gender issues social systems zoology historical geography gender discrimination social networks careers cultural geography tasa-arvo sukupuolirakenne tiedeyhteisöt tieteelliset seurat
Julkaisu tutkimustietojärjestelmässä
https://converis.jyu.fi/converis/portal/detail/Publication/28077203
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
The effect of early career social capital on long-term income development in Finland
Oinas, Tomi; Ruuskanen, Petri; Hakala, Mari; Anttila, Timo (Emerald, 2020)Purpose – In this study, the authors examine whether social capital embedded in individuals’ social networks is connected to employees’ long-term income development in Finland. Design/methodology/approach – Analyses are ... -
"Ei tehdä mitään numeroo" : heteronormatiivisuus ja sukupuolen moninaisuus liikunnanopettajien puhetavoissa seksuaali- ja sukupuolivähemmistöihin kuuluvista oppilaista
Berg, Päivi; Kokkonen, Marja (Suomen Kasvatustieteellinen Seura ry ; Koulutuksen tutkimuslaitos, 2020)Tutkimme tässä artikkelissa liikunnanopettajien puhetapoja seksuaali- ja sukupuolivähemmistöihin kuuluvista oppilaista koululiikunnassa. Aineisto koostuu kymmenen opettajan haastatteluaineistosta sekä 105 opettajan ... -
Erityinen ystävyys : miehen ja naisen välinen rakkaus uuden ajan alun Suomessa (n. 1650-1700)
Kietäväinen-Sirén, Hanna (University of Jyväskylä, 2015) -
Social exclusion from peer interaction and relationships in a daycare center a micro-ethnography
Paavilainen, Aleksi (2017)This study investigates social exclusion from peer interaction and relationships among children in one Finnish daycare center. Social exclusion is a multifaceted phenomenon that can be encountered as a result of for ... -
Sosiaalisen elämän kehykset : kampus-ohjelman opiskelijoiden sosiaalinen asema tuetussa aikuisopiskelussa ja vapaa-ajalla
Saarinen, Minna (Jyväskylän yliopisto, 2012)
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.