University of Jyväskylä | JYX Digital Repository

  • English  | Give feedback |
    • suomi
    • English
 
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  • JYX
  • Opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat
  • View Item
JYX > Opinnäytteet > Pro gradu -tutkielmat > View Item

Lasten sosioemotionaaliset ongelmat oppimisvaikeusryhmissä

Thumbnail
View/Open
442.7 Kb

Downloads:  
Show download detailsHide download details  
Authors
Paajanti, Susanna
Date
2018
Discipline
PsykologiaPsychology
Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.

 
Tämän tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, vaihteleeko lapsen sosioemotionaalinen oireilu oppimisvaikeuden alaryhmän mukaan. Tutkimuksessa tarkasteltiin lukemisvaikeus-, matematiikkavaikeus- sekä lukemisen ja matematiikan vaikeuksien komorbidiryhmän lasten välisiä eroja opettajan arvioimien sosioemotionaalisten ongelmien suhteen. Laajemman ymmärryksen muodostamiseksi sosioemotionaalisia ongelmia tarkasteltiin sekä jatkuvina että dikotomisina muuttujina. Lisäksi sukupuolen merkitys huomioitiin oppimisvaikeusryhmien välisten erojen tarkasteluissa. Ryhmäerojen lisäksi tutkimuksessa tarkasteltiin, välittikö tarkkaavaisuuden ja yliaktiivisuuden oirekokonaisuus sosioemotionaalisen oireilun eroja eri oppimisvaikeusryhmissä. Tutkimuksen kliininen aineisto (n = 563) perustuu Niilo Mäki Instituutin ja Jyväskylän perheneuvolan ylläpitämälle Lastentutkimusklinikalle tulleiden lasten oppimisvaikeustutkimuksiin. Osallistujat jaettiin lukemisvaikeus-, matematiikkavaikeus ja komorbidiryhmään Lastentutkimusklinikalla tehtyjen lukemisen ja matematiikan taitoja kartoittavien testien perusteella. Lasten sosioemotionaalista oireilua kartoitettiin opettajien täyttämillä kyselylomakkeilla. Kyselylomake kartoittaa lapsen sisään- ja ulospäin suuntautuvien ongelmien lisäksi sosiaalisia ongelmia, ajattelutoimintoihin liittyviä poikkeavuuksia sekä tarkkaavuuteen ja yliaktiivisuuteen liittyviä ongelmia. Tulosten mukaan sosioemotionaalista oireilua oli eniten matematiikkavaikeusryhmällä ja erityisesti sen ryhmän pojilla. Lisäksi tarkkaavuuden ja yliaktiivisuuden oireiden havaittiin välittävän oppimisvaikeusryhmien välisiä eroja sosioemotionaalisessa oireilussa. Oppimisvaikeusryhmiä sosioemotionaalisen oireilun suhteen vertaileva tutkimus on vähäistä, eikä vastaavaa tutkimusta ole aikaisemmin tehty suomalaislapsilla. Tutkimustulokset ohjaavat aikuisia kiinnittämään huomiota erityisesti sellaisten lasten psyykkiseen hyvinvointiin, joilla on matematiikan vaikeuksia ja tarkkaavuuden ja yliaktiivisuuden haasteita. Tulosten valossa lasten sosioemotionaalisten ongelmien kartoitus ja niihin kohdistuvan tuen antaminen on oppimisvaikeuskuntoutuksen rinnalla tärkeää. ...
 
The aim of the study was to scrutinize whether socioemotional problems vary in different learning disability subgroups among children. Differences in teacher ratings of socioemotional problems between reading disability, math disability and their comorbidity group were examined. Socioemotional problems were analyzed both continuously and categorically to obtain a more comprehensive understanding about socioemotional problems co-occuring with learning disabilities. Gender was also considered when analyzing group differences. Besides group differences it was further investigated whether attention and hyperactivity problems mediate learning disability group differences in socioemotional problems. This study was based on the clinical archived sample (n = 563) of children referred to the Clinic of Learning Disabilities for learning disability assessment. The Clinic is founded by Niilo Mäki Institute and Family Counseling Center of Jyväskylä. Participants were divided into reading disability, math disability and comorbidity groups based on reading and calculation tests conducted at the clinic. Ratings of socioemotional problems were based on teachers` evaluations. The assessment of socioemotional problems included internalizing and externalizing syndrome scales as well as scales of social problems, thought problems and attention and hyperactivity problems. Results indicated that children with math disability, and especially boys in that group, showed most socioemotional problems. Results further showed that attention and hyperactivity problems mediated most of the detected group differences in socioemotional problems. There are only few previous foreign studies comparing socioemotional problems among learning disability subgroups, and none has been conducted in Finland. Hence, this study complements the existing literature on connection between learning disabilitites and socioemotional problems among Finnish children. The results suggest that the professionals should pay attention especially to the welfare of children experiencing both mathematical and attention and hyperactivity problems. According to the findings, it is important to map socioemotional problems and give directed support to them together with support provided for learning disabilities. ...
 
Keywords
sosioemotionaalinen oireilu matematiikkavaikeus lukemisvaikeus lukeminen (toiminta) matematiikka oppimisvaikeudet ADHD käyttäytymishäiriöt
URI

http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201806153235

Metadata
Show full item record
Collections
  • Pro gradu -tutkielmat [23901]

Related items

Showing items with similar title or keywords.

  • Opettajien ja äitien arvioiman sosioemotionaalisen oireilun yhdenmukaisuus lapsilla, joilla on oppimisen vaikeuksia 

    Anttila, Henna-Riina; Pohjavaara, Päivi (2019)
    Tässä tutkimuksessa selvitettiin opettajan ja äitien arvioiden yhdenmukaisuutta lapsen sosioemotionaalisesta eli tunne-elämän ja käyttäytymisen oireilusta. Tavoitteena oli selvittää, mitä sosioemotionaalisen oireilun ...
  • Tarkkaamattomuuden sekä yliaktiivisuuden ja impulsiivisuuden yhteys sosioemotionaaliseen oireiluun lapsilla, joilla on oppimisen vaikeuksia 

    Lehtinen, Laura; Koivulahti, Veera (2019)
    Tämän tutkimuksen tavoitteena oli tutkia ADHD-oireiden yhteyttä sosioemotionaaliseen oireiluun lapsilla, joilla on oppimisen vaikeuksia. Tarkoituksena oli selvittää lasten tarkkaamattomuus- sekä yliaktiivisuus- ja ...
  • Psyykkisesti oireilevien lasten ja nuorten kohtaaminen : ammattilaisten näkökulma 

    Helin, Linda (2016)
    Tutkimuksessa tarkasteltiin ammattilaisten kokemuksia psyykkisesti oireilevien lasten ja nuorten kohtaamisesta ja tukemisesta. Keskiössä olivat ammattilaisten kokemat haasteet. Lisäksi selvitettiin, mitä tutkittavat pitivät ...
  • "Hillitte ittes": Kasvattajien arviointeja Papilio-ohjelman vaikuttavuudesta lasten sosioemotionaalisiin taitoihin 

    Juupaluoma, Ulla (2018)
    Tässä määrällisessä tutkimuksessa selvitettiin kasvattajien tekemien arviointien perusteella saksalaista alkuperää olevan Papilio-ohjelman vaikuttavuutta lasten sosioemotionaalisiin taitoihin. Tutkimuksessa käytettiin ...
  • ''Tärkeintä on, että osatahan olla'' : esiopetusikäisten lasten vanhempien näkemyksiä lapsensa kouluvalmiudesta 

    Tenhunen, Anni (2013)
    Tenhunen, A. 2012. ’’Tärkeintä on, että osatahan olla’’. Esiopetusikäisten lasten vanhempien näkemyksiä lapsensa kouluvalmiudesta. Jyväskylän yliopisto. Opettajankoulutuslaitos. Kasvatustieteen Pro gradu - tutkielma. 92 ...
  • Browse materials
  • Browse materials
  • Articles
  • Conferences and seminars
  • Electronic books
  • Historical maps
  • Journals
  • Tunes and musical notes
  • Photographs
  • Presentations and posters
  • Publication series
  • Research reports
  • Research data
  • Study materials
  • Theses

Browse

All of JYXCollection listBy Issue DateAuthorsSubjectsPublished inDepartmentDiscipline

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics
  • How to publish in JYX?
  • Self-archiving
  • Publish Your Thesis Online
  • Publishing Your Dissertation
  • Publication services

Open Science at the JYU
 
Data Protection Description

Accessibility Statement

Unless otherwise specified, publicly available JYX metadata (excluding abstracts) may be freely reused under the CC0 waiver.
Open Science Centre