Yksin tulleiden alaikäisten turvapaikanhakijoiden kotoutuminen
Abstract
Tutkielman tehtävänä on selvittää, mitkä tekijät edistävät tai vaikeuttavat yksin tulleen alaikäisen
turvapaikanhakijan kotoutumista. Tutkielmani on laadullinen ja aineistoni koostuu kuudesta
maisterintutkielmaa varten tehdystä haastattelusta ja kolmesta kandidaatintutkielman haastattelusta.
Maisterintutkielmassa haastattelin yksin tulleiden alaikäisten turvapaikanhakijoiden kanssa työskenteleviä
kahta sosiaalityöntekijää, kolmea opettajaa ja perheryhmäkodin ohjaajaa. Kandidaatintutkielman aineistosta
käytän ryhmäkodin johtajan ja kahden sosiaalityöntekijän haastatteluita siltä osin kuin niissä keskustellaan
lapsen ja nuoren sopeutumiseen, kotoutumiseen sekä arjessa selviytymiseen liittyvistä teemoista.
Tutkielman analyysimenetelmänä on käytetty sisällönanalyysia, josta muodostui kolme pääluokkaa eli
yksilölliset, sosiaaliset ja rakenteelliset tekijät. Tutkielman teoreettisena viitekehyksenä on käytetty John
Berryn akkulturaatiomallia. Tutkielmaa lukiessa on oleellista huomioida se, että tutkielmassa on haastateltu
ammattilaisia, joten tutkimus tuo esille heidän näkemyksiä turvapaikanhakijanuorten kotouttamisesta.
Tutkielman tulokset osoittavat kotoutumista edistäviksi tekijöiksi nuoren motivaation sopeutumiseen ja kielen
oppimiseen sekä ystävyyssuhteet valtaväestöön. Lisäksi turvallinen ja pysyvä arki, johon kuuluu koulunkäynti,
sekä Suomessa olevat sukulaiset edistävät kotoutumista. Jokaisessa haastattelussa korostettiin harrastusten
olevan keskeisessä roolissa turvapaikanhakijanuorten kotoutumisessa erityisesti, jos harrastuksissa on mukana
suomalaisia. Keskeisimpiä kotoutumista vaikeuttavia tekijöitä ovat nuoren psyykkinen pahoinvointi, trauman
vaikutus oppimiseen ja sopeutumiseen, rasismi, syrjintä ja kulttuurierot. Kotoutumista vaikeuttaa myös ikävä
ja huoli perheenjäseniä kohtaan sekä koko turvapaikkaprosessiin liittyvä epävarmuus. Turvapaikanhakijat
tarvitsevat kotoutumisen tueksi useita yhteiskunnan tahoja, joten palveluihin pääsy ja niiden toimivuus ovat
keskeisessä asemassa kotoutumisessa.
Tutkielman tuloksista voidaan päätellä, että yksin tulleiden alaikäisten turvapaikanhakijoiden kotoutumiseen
vaikuttavat monet tekijät, jotka usein kietoutuvat yhteen. Esimerkiksi turvapaikanhakijanuorella saattaa olla
samanaikaisesti useita kotoutumista heikentäviä tekijöitä, kuten hoitamattomat traumat ja psyykkiset haasteet,
huoli perheestä sekä jatkuva epävarmuus esimerkiksi oleskelulupaan liittyen, mitkä taas vaikuttavat nuoren
oppimiseen ja asettumiseen Suomessa. Tulosten mukaan olennaisena tekijänä on pysyvyyden ja pysyvyyden
tunteen rakentaminen turvapaikanhakijanuorille, mihin tarvitaan yksilön omia voimavaroja sekä ympäristön
ja yhteiskunnan rakenteita. Lisäksi turvapaikanhakijanuorten osallisuutta ja luottamusta tulee vahvistaa. John
Berryn akkulturaatiomallin mukaan maahanmuuttajan oma suhtautuminen uuteen yhteiskuntaan ja motivaatio
vaikuttavat sopeutumiseen, mutta myös yhteiskunnan asenteet ja maahanmuuttopolitiikka ovat oleellisessa
roolissa heidän kotoutumisessa.
Main Author
Format
Theses
Master thesis
Published
2018
Subjects
The permanent address of the publication
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201806143200Käytä tätä linkitykseen.
Language
Finnish
Tietueessa on rajoitettuja tiedostoja. You can request a copy of this thesis here The material is available for reading at the archive workstation of the University of Jyväskylä Library.
Tekijä ei ole antanut lupaa avoimeen julkaisuun, joten aineisto on luettavissa vain Jyväskylän yliopiston kirjaston arkistotyösemalta. Ks. https://kirjasto.jyu.fi/fi/tyoskentelytilat/laitteet-ja-tilat..