Mind map, MindMup : a material package of digitally available applications for language teachers

Abstract
Digitalisaatio on vuosien saatossa kasvattanut osuuttaan ja merkitystään moderneissa yhteiskunnissa. Sitä on myös edistetty lainsäädännöllisillä toimilla, kuten esimerkiksi Juha Sipilän hallitusohjelman osaamisen ja koulutuksen tavoite tähtää siihen, että Suomesta tulisi modernin ja innostavan oppimisen kärkimaa. Digiloikaksikin kutsuttu päämäärä on vahvasti läsnä Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteissa ja sen elementtejä näkyy myös digitalisoituvassa ylioppilastutkinnossa; tieto- ja viestintäteknologian osaaminen on yksi oppiainerajat ylittävä kokonaisuus. Uusi formaatti ylioppilaskokeessa mahdollistaa esimerkiksi kielten kokeissa entistä laajemman lähdemateriaalien käytön, kun kuvaa, ääntä ja videota voi olla yhdistettynä jokapäiväisiin materiaaleihin, kuten mainoksiin tai nettisivuihin. Kansallisella tasolla tämä tarkoittaa sitä, että digitaalisen oppimisen on tarkoitus olla läsnä koko koulutussysteemin läpi. Tämän materiaalipaketin fokuksena on tarjota merkityksellisiä digitaalisesti tehtäviä harjoituksia lukion englannin kursseille. Tässä tapauksessa ”digitaalinen” tarkoittaa laitteita, kuten tietokonetta, tablettia tai älypuhelinta, mutta myös sovelluksia, jotka ovat saatavilla laitteissa ja nettiselaimessa tai vastaavasti jotka vaativat lataamista. Merkityksellisyys puolestaan viittaa siihen, että tehtävät on suunniteltu tukemaan valmistautumista digitaaliseen englannin ylioppilaskokeeseen kuin myös tulevia opintoja ja työelämää varten. Samalla pyritään myös yhdistämään formaalia ja informaalia opetusta. Kieltenopetuksen haasteita ja periaatteita on puolestaan tarkas-teltu monilukutaidon ja Task-Based Learning and Teaching -lähestymistavan kautta sekä miten autenttisuus näkyy esimerkiksi opetusmateriaaleissa ja digitaalisessa oppimisessa. Materiaalipaketissa on yhdistetty kolme laajaa teemaa kahdesta eri kirjasarjasta, jotka noudattavat Lukion opetussuunnitelman perusteiden linjauksia. Tehtävät on suunniteltu siten, että niitä on helppo muokata opettajan opetustyyliin ja oppilaiden tarpeisiin nähden, esimerkiksi vaihtamalla teemaa tai toteuttamalla vain osan yhden tehtävän harjoituksista. Tehtäviä voi siis käyttää suureksi osaksi lukion kurssien pääsisällöstä riippumatta. Oppilailla on myös aktiivinen rooli harjoituksien toteuttamisessa, sillä he saavat pitkälti itse vaikuttaa sisältöihin ja suunnitteluun tehtävärungon sisällä. Materiaalipaketti on järjestetty siten, että jokaisessa tehtävässä on oma otsikko, jonka alla on lyhyt kuvaus tehtävän perusperiaatteista, itse harjoitukset sekä vinkkejä opettajalle, mitä ottaa huomioon tehtävien toteutuksessa tai miten niitä voi muokata.
Main Author
Format
Theses Master thesis
Published
2018
Subjects
The permanent address of the publication
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201806133156Käytä tätä linkitykseen.
Language
English
License
In CopyrightOpen Access

Share