A critical review of English pronunciation teaching on YouTube and in mobile applications
Date
2018Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Vaikka natiivinomainen puhe ei ole ollut kielenoppimisessa erityisen painotettu osa-alue nykyään vallitsevilla opetusmetodeilla, on ääntäminen silti tärkeä osa englannin kielen oppimista. Se vähentää väärinymmärrysten määrää kommunikaatiotilanteissa. YouTube-videot ja mobiilisovellukset sisältävät paljon materiaalia, joiden käyttöä ei ole tutkittu kattavasti, varsinkaan YouTuben tapauksessa. Teknologian ja mobiilisovellusten käytöstä opetuksessa on saatavilla jo jonkin verran aiempaa tutkimusta. Tämä tutkimus tuo näkökulmaa siihen, millaista materiaalia on saatavilla englannin kielen ääntämisen opiskeluun YouTubessa ja mobiilisovelluksina. Lisäksi tutkimuksessa pyrittiin selvittämään näiden materiaalien käyttökelpoisuutta opetuksessa ja oppimisen apuna. Tutkimukseen sisältyi 25 YouTube-videota ja kolme mobiilisovellusta, joista tehtiin kuvaukset ja analyysit valittuun kirjallisuuteen pohjautuen. Valitsimme viisi suprasegmentaalista elementtiä tarkasteltavaksi. Kyseiset elementit olivat sanan ja lauseen paino, rytmi, intonaatio ja ‘connected speech’. Tarkastelemastamme aineistosta selvisi, että tämä materiaali on hyvin vaihtelevaa ja ennalta-arvaamatonta. Tästä teimme johtopäätöksen, että sitä tulisi kohdella toissijaisena materiaalina opetuksessa ja opetuksessa. Tällöin ennalta-arvaamattomuutta voisi tasapainottaa luotettavilla ja virallisilla lähteillä, kuten opetusmateriaaleilla kouluissa. Selvitimme kuitenkin, että nämä materiaalit ovat käyttökelpoisia oppimisen tukena, ja pystyvät tuomaan oppijoille erilaista ja autenttista materiaalia. Tämä päätelmä tuki tutkimuksen hypoteeseja.
...
Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Kandidaatintutkielmat [5336]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Where does pronunciation teaching stand in the globalization and internationalization of English?
Hamm, Oona (2020)Englannin kielen asema on viimeisten vuosikymmenten aikana muuttunut huomattavasti, ja siitä on tullut kansainvälisen viestinnän kieli. Englantia puhutaan lähes kaikkialla maailmassa ja kielen käyttäjämäärä kasvaa koko ... -
Pirates and pronunciation : English consonant production skills of Finnish-speaking second-graders knowing no English
Savolainen, Jenna; Halmemies, Sofia (2019)Kieltenopetus varhentuu Suomessa, ja vuodesta 2020 alkaen suomalaiset lapset aloittavatkin vieraan kielen A1-opinnot jo ensimmäisellä luokalla. Tämän tutkielman tarkoituksena on selvittää, voiko lyhyt opetusinterventio ... -
Recent changes in teaching English pronunciation in Finland
Uotila, Noora (2019)Ääntäminen on olennainen osa kielenoppimista, mutta opettajat ovat perinteisesti nähneet sen opettamisen vaikeana ja käyttäneet siihen vähemmän aikaa kuin muihin kielen osa-alueisiin. Opetuksen vähyydestä huolimatta ... -
Pronunciation exercises in Finnish EFL activity books : a content analysis and comparison of two activity books
Kuusirati, Hanna (2019)Ääntämisen opetus on oleellinen osa kielenopetusta ja sen painotus kielenopetuksessa on vaihdellut vuosien varrella paljonkin. Silti se tuntuu yhä jäävän kieliopin sekä sanaston opetuksen varjoon. Tämä tutkimus pyrki ... -
English pronunciation teaching in Finland
Tergujeff, Elina (University of Jyväskylä, 2013)