How have EFL textbook vocabulary materials changed from 1991 to 2016?
Abstract
Valtakunnallinen opetussuunnitelma määrittää englannin kielen opettamisen keinoja ja aiheita joita opetuksessa käydään läpi. Valtakunnallista opetussuunnitelmaa täten myös päivitetään tietyin aikavälein ja siitä tehdään paremmin nykyaikaa vastaavaa, täten myös tavat joilla sanastoa opetetaan muuttuvat. Sanaston oppiminen kielessä ei tarkoita kuitenkaan vain sanan tietämystä, vaan myös sanan eri merkityksien ja idiomien
Tutkimuksen tarkoitus oli selvittää kuinka englannin kielen lukion oppikirjoissa sanasto tehtävät ovat muuttuneet vuosien välillä. Tutkimuksessa vertailin kahta eri vuosien lukion englannin kielen oppikirjaa. Toinen näistä oli vuoden 1991 oppikirja ja toinen uuden opetussuunnitelman mukainen vuoden 2016 kirjaa. Analysoin kirjasta sanastomateriaalit, jonka jälkeen jaoin ne kategorioihin tehtävien piirteiden perusteella.
Tutkimuksessa tuli ilmi, että tehtävä tyyppien painotus on samantyyppinen kuin 1990 luvulla, mutta tehtävistä on tehty laaja alaisempia ja monia eri taitoja yhdessä tehtävässä yhdisteleviä. Kuitenkin nykyisen opetussuunnitelman mukaisessa kirjassa oli huomattava määrä sanastoa ja suullista harjoittelua yhdistäviä tehtäviä. Vanhemmassa kirjassa taas tehtävien painopiste pysyi kirjallisissa taidoissa.
Main Author
Format
Theses
Bachelor thesis
Published
2018
Subjects
The permanent address of the publication
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201806083100Käytä tätä linkitykseen.
Language
English