Eriarvoistavaa laatua varhaiskasvatuksessa? : päiväkotien oppimisympäristöjen laadunarviointi ECERS-R -mittarilla
Authors
Date
2018Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää oppimisympäristöjen laatua päiväkodeissa. Laadunarvioinnilla pyritään saamaan näkyväksi oppimisympäristön vahvuudet, kehittämisen painopistealueet sekä mahdolliset laatuerot päiväkotiryhmien välillä. Tutkimuksen tavoitteena on tukea varhaiskasvatuksen kehittämistä ja edistää näin lapsen hyvinvoinnin, kehityksen ja oppimisen edellytyksiä päiväkotien oppimisympäristöissä.
Tutkimus toteutettiin strukturoidulla ECERS-R (The Early Childhood Environ-ment Rating Scale-Revised) oppimisympäristön laadunarvioinnin mittarilla, jossa keskeistä on systemaattinen havainnointi. Aineisto kerättiin 10 päiväkotiryhmästä vuosina 2013–2014. Mittarin avulla laatua tarkastellaan oppimisympäristö -käsitteen ja näkökulman kautta, korostaen oppimisympäristön pedagogista ulottuvuutta.
Tutkimuksen tulokset osoittivat oppimisympäristöjen olevan päiväkodeissa hyvälaatuisia. Laadun vahvuutena oli vuorovaikutus ja kehittämisen painopistealueeksi muodostui pedagoginen toiminta ja sisällöt. Tulosten perusteella pystytään myös osoittamaan ryhmien välillä olevan suuria laatueroja, jolloin varhaiskasvatuksen vaihtelevan laadun voidaan ajatella asettavan lapsia eriarvoiseen asemaan.
Tutkimuksen perusteella voidaan sanoa, että laadunarvioinnilla on erittäin suuri merkitys oppimisympäristön kehittämisessä, koska arvioinnin avulla saadaan tietoa juuri niistä tekijöistä, jotka ovat keskeisiä kehittämisen kannalta.
...
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [28907]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Päiväkotien oppimisympäristöjen laadunarvioinnista tukea tiimin kehittämiseen
Leppämäki, Merja (2015)Tutkimuksen tarkoituksena oli tutkia tutkimuskohdekaupungin päiväkotien oppimisympäristöjen laatua ja selvittää mitä vahvuuksia ja kehittämiskohteita siitä löytyy. Lisäksi tavoitteena oli tutkia, miten oppimisympäristöjen ... -
Varhaiskasvatuksen oppimisympäristöjen ja varhaiskasvatussuunnitelmien ECERS-R laatu
Nummila, Miia (2016)Varhaiskasvatuslaki (2015) ja valtakunnallinen varhaiskasvatussuunnitelman perusteet (2005) edellyttävät järjestäjältään toteutuneen varhaiskasvatuksen arviointia. Varhaiskasvatussuunnitelman perusteet nähdään merkittävänä ... -
Päivähoidosta varhaiskasvatukseen : pedagogisen toiminnan edellytykset suomalaisessa päivähoidossa ja varhaiskasvatuksessa
Ranta, Samuli; Sajaniemi, Nina; Eskelinen, Mervi; Lämsä, Tiina (Suomen kasvatuksen ja koulutuksen historian seura, 2021)Suomessa päivähoidon ja varhaiskasvatuksen vaikuttavuuden yhtenä mittarina on ollut koulussa tai työelämässä menestyminen. Päivähoidolle ja varhaiskasvatukselle asetetut tavoitteet ovat aina tavalla tai toisella liittyneet ... -
Ruokasali oppimisympäristönä : varhaiskasvatuksen henkilöstön kokemuksia pedagogiikan toteutumisesta päiväkotien ruokasaleissa
Hannonen, Elina; Karppanen, Henna-Maria (2020)Ruokailu on keskeinen osa arjen toimintaa päiväkodissa. Ruokailu voi toteutua joko lapsiryhmän omissa tiloissa tai yhteisessä ruokasalissa. Päiväkodin ruokakasvatusta ja siihen liittyviä tekijöitä on tutkittu melko paljon. ...