Käyttäjädatan koonti ja hyödyntäminen ohjelmisto- ja pelinkehityksessä

Abstract
Teknologisen kehityksen ansiosta käyttäjistä alkaa syntyä monipuolista dataa lähes kaikista heidän toiminnoistaan ohjelmistojen sekä digitaalisten pelien käytön myötä. Digitaaliset pelit muodostavat nykyään merkittävän kokonaisuuden ohjelmistokehityksessä ja pelien käyttötarkoitukset ovat alkaneet laajentua viihteen ulkopuolelle esimerkiksi opetukseen, mikä laajentaa käyttäjädatan monipuolisuutta. Tämä kandidaatin tutkielma, joka toteutetaan kirjallisuuskatsauksena, käsittelee käyttäjädatan merkitystä pelinkehityksessä käyttäen aineistona tieteellisiä julkaisuja. Tutkielma etenee käyttäjädatan käytön tarkastelulla yleisesti ohjelmistokehityksen piirissä, jonka jälkeen tarkastellaan, miten pelinkehitys ilmenee ohjelmistokehityksenä. Tutkielmassa siirrytään tämän jälkeen käyttäjädatan hyödyntämisen tarkasteluun pelinkehityksen asiayhteydessä. Käyttäjädata on erittäin arvokas resurssi sekä ohjelmisto- että pelinkehitykselle, sillä sen ansiosta voidaan kartoittaa käyttäjän odotuksia ja vaatimuksia, jotka kohdistuvat ohjelmistoon. Pelinkehitys ohjelmistokehityksenä muistuttaa ketteriä ohjelmistokehitysmenetelmiä, mutta erityisesti pelinkehityksessä tulee huomioida käyttäjien vaatimuksia huolellisesti, jotta kehittäjät saisivat omaksuttua käyttäjien subjektiivisia näkökulmia pelinkehitykseen. Käyttäjädatan koonti ja hyödyntäminen edellyttää sekä ohjelmisto- että pelinkehityksessä kehittäjien ja käyttäjien välistä vuorovaikutusta kehitysprosessin aikana, esimerkiksi viestintää sosiaalisen median kautta sekä erilaisia testauksia. Näin varmistetaan, että käyttäjädataa voidaan hyödyntää jatkuvasti kehityksen aikana tukien samalla päätöksentekoa kehitysprosessissa.
Main Author
Format
Theses Bachelor thesis
Published
2018
Subjects
The permanent address of the publication
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201806063038Käytä tätä linkitykseen.
Language
Finnish
License
In CopyrightOpen Access

Share