Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorPalonen, Teija
dc.contributor.authorToivanen, Vilma
dc.date.accessioned2018-06-06T07:56:38Z
dc.date.available2018-06-06T07:56:38Z
dc.date.issued2018
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/58383
dc.description.abstractTeknologisen kehityksen ansiosta käyttäjistä alkaa syntyä monipuolista dataa lähes kaikista heidän toiminnoistaan ohjelmistojen sekä digitaalisten pelien käytön myötä. Digitaaliset pelit muodostavat nykyään merkittävän kokonaisuuden ohjelmistokehityksessä ja pelien käyttötarkoitukset ovat alkaneet laajentua viihteen ulkopuolelle esimerkiksi opetukseen, mikä laajentaa käyttäjädatan monipuolisuutta. Tämä kandidaatin tutkielma, joka toteutetaan kirjallisuuskatsauksena, käsittelee käyttäjädatan merkitystä pelinkehityksessä käyttäen aineistona tieteellisiä julkaisuja. Tutkielma etenee käyttäjädatan käytön tarkastelulla yleisesti ohjelmistokehityksen piirissä, jonka jälkeen tarkastellaan, miten pelinkehitys ilmenee ohjelmistokehityksenä. Tutkielmassa siirrytään tämän jälkeen käyttäjädatan hyödyntämisen tarkasteluun pelinkehityksen asiayhteydessä. Käyttäjädata on erittäin arvokas resurssi sekä ohjelmisto- että pelinkehitykselle, sillä sen ansiosta voidaan kartoittaa käyttäjän odotuksia ja vaatimuksia, jotka kohdistuvat ohjelmistoon. Pelinkehitys ohjelmistokehityksenä muistuttaa ketteriä ohjelmistokehitysmenetelmiä, mutta erityisesti pelinkehityksessä tulee huomioida käyttäjien vaatimuksia huolellisesti, jotta kehittäjät saisivat omaksuttua käyttäjien subjektiivisia näkökulmia pelinkehitykseen. Käyttäjädatan koonti ja hyödyntäminen edellyttää sekä ohjelmisto- että pelinkehityksessä kehittäjien ja käyttäjien välistä vuorovaikutusta kehitysprosessin aikana, esimerkiksi viestintää sosiaalisen median kautta sekä erilaisia testauksia. Näin varmistetaan, että käyttäjädataa voidaan hyödyntää jatkuvasti kehityksen aikana tukien samalla päätöksentekoa kehitysprosessissa.fi
dc.description.abstractThanks to the advances in technological development, its users have started to generate rich data of themselves from virtually all of their activities with the use of software and digital games. These days digital games form a significant portion of software development and the use of games has begun to expand beyond entertainment to education, for example, which extends the versatility of user data. This Bachelor’s thesis, which is carried out as a literature review, examines the importance of user data in game development, using scientific publications as source material. The thesis progresses by examining the utilization of user data in general within software development, and proceeds by reviewing how game development acts as software development. After this, the thesis moves on to examine how user data is utilized within the context of game development. User data is a very valuable resource for both software and game developments, since it can help clarify the user’s expectations and demands towards software. Game development as software development resembles agile software development methods, but during game development especially the user demands must be considered carefully in order to ascertain that developers attain the subjective perspectives that are utilized during game development. Collecting and utilizing user data during both software and game development requires communication between developers and users through contact via social media and various tests, for example. This ensures that user data can be continuously utilized during development while supporting decision-making in the development process.en
dc.format.extent35
dc.language.isofi
dc.subject.otherkäyttäjädata
dc.subject.otherpelinkehitys
dc.subject.otherkäyttäjävaatimukset
dc.titleKäyttäjädatan koonti ja hyödyntäminen ohjelmisto- ja pelinkehityksessä
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201806063038
dc.type.ontasotBachelor's thesisen
dc.type.ontasotKandidaatintyöfi
dc.contributor.tiedekuntaInformaatioteknologian tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Information Technologyen
dc.contributor.laitosInformaatioteknologiafi
dc.contributor.laitosInformation Technologyen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineTietojärjestelmätiedefi
dc.contributor.oppiaineInformation Systems Scienceen
dc.rights.copyrightJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rights.copyrightThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.contributor.oppiainekoodi601
dc.subject.ysoohjelmistokehitys
dc.subject.ysopeliteollisuus
dc.subject.ysopeliala
dc.subject.ysopelisuunnittelu
dc.subject.ysoohjelmistosuunnittelu
dc.subject.ysoprototyypit
dc.subject.ysopelaajat


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot