Walter Benjamin, taiteen toinen tekniikka ja avantgarden kulttuuripolitiikka
Abstract
This article provides a fresh look into Walter Benjamin’s famous essay, “Artwork in the Age of Mechanical Reproduction” (1936). Following Benjamin scholar Esther Leslie, we claim that Benjamin’s lesser-known concept of “second technique” is integral for understanding both the meaning of essay as well as mapping the political and artistic aims of the 1920’s avant-garde movements in general. The article is structured around two cases of avant-garde, both of which are central already for Benjamin, but remain somewhat under-theorized in connection to Benjamin. These are the Soviet constructivist film and the idea of glass construction in Weimar-era German architecture.
Main Authors
Format
Articles
Research article
Published
2018
Series
Subjects
Publication in research information system
Publisher
Kulttuuripolitiikan tutkimuksen seura
The permanent address of the publication
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201805222712Käytä tätä linkitykseen.
Review status
Peer reviewed
ISSN
2343-290X
DOI
https://doi.org/10.17409/kpt.63289
Language
Finnish
Published in
Kulttuuripolitiikan tutkimuksen vuosikirja
Citation
- Lohtaja, A., & Viitahuhta, T. (2018). Walter Benjamin, taiteen toinen tekniikka ja avantgarden kulttuuripolitiikka. Kulttuuripolitiikan tutkimuksen vuosikirja, 3 (2017), 38-50. https://doi.org/10.17409/kpt.63289
Copyright© Kirjoittajat & Kulttuuripolitiikan tutkimuksen seura, 2018.