Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorSoini, Anne
dc.contributor.authorLuostarinen, Juuli
dc.contributor.authorLuukkonen, Maria
dc.date.accessioned2018-05-31T07:18:26Z
dc.date.available2018-05-31T07:18:26Z
dc.date.issued2018
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/58241
dc.description.abstractVarhaisvuosien fyysisen aktiivisuuden suositusten 2016 mukaan lasten tulisi liikkua kolme tuntia päivässä, joista yhden tulisi olla fyysisesti kuormittavaa. Tässä tutkimuksessa kiinnostuksen kohteena oli kuormittavan fyysisen aktiivisuuden lisääminen päiväkodin arjessa. Tutkimuksessa pyrittiin lisäämään fyysistä aktiivisuutta vahvistamalla lasten osallisuutta. Tarkoituksena oli kehittää helposti toteutettava liikuntaohjelma päiväkodin ulkoiluihin. Tutkimus toteutettiin eräässä Keski-Suomessa sijaitsevan päiväkodin esikouluryhmässä. Liikuntaohjelmaa testattiin viikon ajan. Liikuntaohjelman ideana oli muuttaa päiväkodin tyypillisesti omaehtoinen aamu-ulkoilu ohjatuksi toiminnaksi, jotta lasten kuormittava fyysinen aktiivisuus lisääntyisi. Esikoululaisia ja lastentarhanopettajaa haastateltiin ennen ja jälkeen liikuntaohjelman testauksen. Lisäksi lastentarhanopettaja piti äänipäiväkirjaa viikon ajan. Tutkimuksen aineisto analysoitiin aineistolähtöisellä sisällönanalyysilla. Tutkimuksessa selvisi, että liikuntaohjelmalla pystyttiin lisäämään lasten kuormittavaa fyysistä aktiivisuutta. Myös lasten osallisuus vahvistui, millä saattoi olla merkitystä lasten sitoutumisessa fyysisesti kuormittavaan toimintaan. Tutkimuksessa tuli myös ilmi, että lapset nauttivat aikuisen ohjauksesta sekä osallistumisesta toimintaan. Kaikki lapset halusivat jatkaa liikuntaohjelmaa, vaikkakin osa heistä kaipasi ulkoiluihin myös omaehtoista leikkiä. Lastentarhanopettaja koki päivittäisen liikuntaohjelman toteuttamisen kuormittavana ohjaamisen ja ristiriitatilanteiden selvittelyn lisääntymisen myötä. Liikuntaohjelmaa tulee siis vielä kehittää. Kaiken kaikkiaan päiväkodin voidaan kuitenkin nähdä soveltuvan hyvin liikuntaohjelman toteuttamiseen.fi
dc.format.extent57
dc.language.isofi
dc.titleKuormittavan fyysisen aktiivisuuden ja osallisuuden lisääminen esikoululaisten arjessa
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201805312939
dc.type.ontasotBachelor's thesisen
dc.type.ontasotKandidaatintyöfi
dc.contributor.tiedekuntaKasvatustieteiden ja psykologian tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Education and Psychologyen
dc.contributor.laitosKasvatustieteiden laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Educationen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineVarhaiskasvatusfi
dc.contributor.oppiaineEarly Childhood Educationen
dc.rights.copyrightJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rights.copyrightThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.contributor.oppiainekoodi104
dc.subject.ysovarhaiskasvatus
dc.subject.ysoosallisuus
dc.subject.ysofyysinen aktiivisuus
dc.subject.ysomotoriset taidot
dc.subject.ysofyysinen kehitys
dc.subject.ysoesikoululaiset
dc.subject.ysoesikoulu


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot