Blogimainonnan uskottavuuden vaikutus suosittelu- ja brändiasenteisiin : case Nespresso
Abstract
Tämän tutkimuksen tavoitteena oli tutkia blogisuosittelua ja sen vaikutuksia brändiasenteisiin. Case yrityksenä toimi Nespresso. Blogit ovat kasvattaneet suosiotaan uudenlaisena mediana ja blogeista on muodostunut yksi potentiaalisimmista markkinointipaikoista. Yritykset ja brändit ovat löytäneet tiensä blogeihin mainostaen tuotteitaan sekä palveluitaan niissä. Blogimainonta on yksi suosittelumarkkinoinnin muodoista ja hyvin tehokas sellainen. Blogien avulla yritys saavuttaa kerralla suuren yleisön ja näin kohdentaa mainontaansa halutulle segmentille. Tämän tutkimuksen teoriaosiossa perehdytään uskottavuuteen ja sen dimensioihin. Tutkimuksessa tullaan käsittelemään suosittelumarkkinointia ja mitä suosittelumarkkinointi tarkoittaa blogikontekstissa. Lisäksi tutkitaan kuluttajien asenteita suosittelua ja brändejä kohtaan. Tätä Pro gradu-tutkielmaa varten tehtiin kvantitatiivinen tutkimus Webropol-kyselyn avulla. Tutkimus toteutettiin keväällä 2017. Tutkimus analysoitiin kvantitatiivisen tutkimuksen menetelmin SPSS-ohjelmalla. Tutkimuksen tulokset noudattivat melko tarkoin aiempien tutkimusten tuloksia. Uskottavuus vaikutti vahvasti asenteisiin suosittelua kohtaan sekä edelleen brändiasenteisiin. Näin ollen voidaan myös todeta uskottavuuden vaikuttavan blogimainonnan tehokkuuteen.
Main Author
Format
Theses
Master thesis
Published
2018
The permanent address of the publication
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201805142586Käytä tätä linkitykseen.
Language
Finnish
Tietueessa on rajoitettuja tiedostoja. You can request a copy of this thesis here The material is available for reading at the archive workstation of the University of Jyväskylä Library.
Aineistoon pääsyä on rajoitettu tekijänoikeussyistä. Aineisto on luettavissa Jyväskylän yliopiston kirjaston arkistotyöasemalta. Ks. https://kirjasto.jyu.fi/fi/tyoskentelytilat/laitteet-ja-tilat.