Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorJarva, Vesa
dc.contributor.authorWalden, Laura
dc.date.accessioned2018-04-25T16:47:43Z
dc.date.available2018-04-25T16:47:43Z
dc.date.issued2018
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/57766
dc.description.abstractTässä tutkielmassa tarkastelen Paperi T:n Malarian Pelko –albumin lyriikoita, ja siitä nousseita populaarikulttuurisia intertekstuaalisia viittauksia. Intertekstuaalisuutta on tutkittu paljon, mutta musiikkilyriikoissa tutkimus keskittyy erityisesti rock-lyriikan alueella. Albumin saavuttaman suosion ja artistin saaman ”älykköräppäri”-nimityksen kautta on mielenkiintoista lähteä tutkimaan, millaista intertekstuaalisuutta rap-lyriikasta nousee. Tutkimukseni tavoitteena oli selvittää, millaisia populaarikulttuurisia viittauksia albumin lyriikoista nousee, millaisia teemoja viittauksista löytyy ja mitä merkityksiä yksittäiset viittaukset kantavat. Teoreettisena viitekehyksenä hyödynsin intertekstuaalisuuden, populaarikulttuurin ja rap-musiikin käsitettä. Analysoin viittauksia Kiril Taranovskin subtekstianalyysin avulla, jonka pohjalta tarkastelin lyriikoiden intentionaalisia viittauksia eli subtekstejä. Työssä viittaukset on lajiteltu kolmeen tyypilliseen populaarikulttuurin genreen: musiikkiviittauksiin, TV- ja elokuvaviittauksiin sekä kirjallisuusviittauksiin. Aineistosta löytyi yhteensä 46 viittausta, jotka lajittelin etukäteen valitsemiini genreihin, ja edelleen aineistosta nousseihin teemoihin, joiden kautta analysoin yksittäisiä viittauksia ja niiden merkityksiä lähiluvun avulla tulkiten. Viittaukset on lajiteltu Taranovskin metodin kahteen viittaustyyppiin: suoraan nimeämiseen eli teoksen tai henkilön eksplisiittiseen mainintaan, sekä sitaatteihin. Analyysissa selviää, että artisti hyödyntää viittauksissa etenkin Taranovskin ensimmäisen viittaustyypin suoraa nimeämistä. Sitaatteja on myös runsaasti, mutta ne ovat usein linkitetty subteksteihin, joissa sitaattiin liittyvä teos tai henkilö nimetään suoraan. Suosituimmat teemat viittauksissa olivat genrestä riippumatta identiteetti, asenne naisia kohtaan sekä rakkauden/eron kuvaaminen jotka liittyivät albumin yleisempään ero-teemaan. Yksittäisiin viittauksiin pyrin tutustumaan analyysimetodin vaatimalla tavalla, jotta viittausten tulkinnasta tuli mahdollisimman perusteltua. Analyysivaiheeseen kuului siis lähiluvun lisäksi kattavaa tutustumista subteksteihin niin kirjallisuuden kuin viitattujen teosten lukemisen, näkemisen ja kuulemisen kautta.fi
dc.format.extent32
dc.language.isofin
dc.rightsJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rightsThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.subject.otherintertekstuaalisuus
dc.subject.otherpopulaarikulttuuri
dc.subject.othersubteksti
dc.subject.otherrap
dc.titleMä alan muistuttaa Brandoa Viimesessä Tangossa : populaarikulttuurinen intertekstuaalisuus Paperi T:n albumilla Malarian Pelko
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201804252370
dc.type.ontasotKandidaatintutkielmafi
dc.type.ontasotBachelor's thesisen
dc.contributor.tiedekuntaHumanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekuntafi
dc.contributor.laitosKieli- ja viestintätieteiden laitosfi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.oppiaineSuomen kieli
dc.date.updated2018-04-25T16:47:43Z
dc.rights.accesslevelopenAccessfi


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot