Alapään tiivisteen vuodosta öljynvaihtoviikkoihin : kuukautistabun vaikutus kuukautisasenteisiin ja -kiertoilmauksiin
Tämän tutkielman aiheena on kuukautistabun näkyminen kiertoilmauksien käytössä, affektisuudessa sekä puhumiseen liittyvissä asenteissa. Tutkielma pyrkii selvittämään kuukautistabun olemassaoloa kyselytutkimuksella. Aineistona tutkielmassa toimii 787 kyselylomaketta, joiden analyysissä hyödynnettiin monimuotoisesti kvantitatiivisen analyysin eri keinoja, kuten luokittelua sekä vertailua. Kyselyssä vastaajat saivat arvioida omaa asennettaan kuukautisista puhumiseen sekä määrittää kiertoilmausvaihtoehdoista ne, joita käyttävät. Tämän lisäksi tutkielmassa selvitetään kiertoilmausten käytön syitä sekä ilmauksien affektisuutta.
Tutkielma lähestyy aihetta neljän tutkimuskysymyksen avulla: 1. Mitä kuukautiskiertoilmauksia käyte-tään? 2. Miksi kuukautiskiertoilmauksia käytetään ja mitä niihin liittyvät affektit ovat? 3. Onko kuukau-tistabu olemassa ja näkyykö se puhumisasenteissa? 4. Vaihtelevatko kuukautisiin liittyvät puhumisasenteet taustamuuttujien mukaan?
Analyysin perusteella näyttää siltä, että kuukautistabu on olemassa. Tabun tyyppipiirteet eivät ole kovinkaan vahvasti havaittavissa kiertoilmauksien käytössä ja siihen liittyvissä syissä. Käytön syyksi kiertoilmauksien kohdalla nousi lähinnä ilmausten humoristisuus ja vitsikkyys. Tabun vaikutukset ulottuvat lähinnä kuukautisiin liittyviin puheasenteisiin. Moni vastaaja toivoisi, että kuukautisista voitaisiin puhua enemmän ja vapaammin, ja he myös tunnistavat kuukautistabun olemassaolon yhteiskunnassa.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [5333]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Kuukautiskierron ja hormonaalisen ehkäisyn vaikutus kestävyyssuorituskykymuuttujiin maksimaalisessa suorassa testissä kestävyys- ja voimaharjoitelleilla naisilla
Raitanen, Anna (2021)Monet naiset kokevat kuukautiskierron vaikuttavan psyykkiseen ja fyysiseen olotilaansa. Kuukautiskierron vaikutuksesta suorituskykyyn on ristiriitaisia tutkimustuloksia. Mahdolliset erot suorituskyvyssä vaiheiden välillä ... -
Blogien uskottavuuden vaikutus kuluttajien asenteisiin suosittelua ja brandia kohtaan
Oksanen, Tytti (2016)Blogit ovat nykyään olennainen markkinointikanava ja osa kuluttajien ostoprosessia, sillä monet kuluttajat lukevat arvosteluja tuotteista ja palveluista blogeista ennen osto-päätöksen tekemistä. Blogit sisältävät kasvavassa ... -
Yläkoulun biologian ympäristökurssin vaikutus oppilaiden ympäristö- ja kulutusasenteisiin
Huhtala, Päivi (2015)Ihmiskunnan elämä maapallolla on tällä hetkellä kestämättömällä pohjalla, sillä väestönkasvun ja kasvavan kulutuksen seurauksena luontoa kuormitetaan jopa peruuttamattomalla tavalla. Kasvavan kulutuksen yhtenä syynä on ... -
Tavallisen ihmisen uskottavuus mainoksen suosittelijana ja uskottavuuden vaikutus asenteeseen mainosta ja brandia kohtaan
Toivonen, Hanna (2012)Tutkimuksen tavoitteena oli tutkia tavallisten ihmisten käyttöä mainoksen suosittelijoina, tavallisen ihmisen uskottavuutta suosittelijana ja uskottavuuden vaikutusta asenteeseen mainosta ja brandia kohtaan. Aikaisempaa ... -
Sosiaalisen markkinoinnin ja arvojen vaikutus kuluttajan käyttäytymiseen
Huovila, Julia (2021)Sosiaalinen markkinointi on markkinoinnin lähestymistapa, joka pyrkii muuttamaan kuluttajaryhmän tai kokonaisen yhteiskunnan käyttäytymistä. Sosiaalista markkinointia on perinteisesti käytetty julkisen sektorin työkaluna, ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.