dc.contributor.author | Ustinov, Samuli | |
dc.date.accessioned | 2018-04-24T05:58:26Z | |
dc.date.available | 2018-04-24T05:58:26Z | |
dc.date.issued | 2018 | |
dc.identifier.other | oai:jykdok.linneanet.fi:1869340 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/57732 | |
dc.description.abstract | Inklusiivinen koulu on yksi tämän päivän keskeisistä koulutuksen järjestämiseen liittyvistä tavoitteista. Tämän tutkimuksen tarkoituksena on tarkastella inklusiiviseen opetukseen siirtymistä integraation mukaisen kokeilujakson kautta. Tutkimuksen keskiössä ovat luokanopettajien ja koulunkäynninohjaajien tukea tarvitsevan lapsen opettamiseen tai ohjaamiseen liittyvät käsitykset sekä tekijät niiden taustalla. Tarkoituksena on myös selvittää, millaisia käsityksiä luokanopettajilla ja koulunkäynninohjaajilla on kokeilujakson toteuttamisesta.
Tutkimuksen aineisto kerättiin teemahaastattelulla. Haastateltavana oli kolme luokanopettaja-koulunkäynninohjaaja paria sekä yksi yksin työskentelevä luokanopettaja. Haastateltavat olivat kahdesta suomalaisesta kunnasta. Kukin haastateltava osallistui tutkimuksen teon aikaan kokeilujakson toteuttamiseen. Teemahaastattelulla saatu aineisto analysoitiin laadullista sisällönanalyysia käyttäen.
Tämän tutkimuksen tulokset ovat monelta osin yhteneväisiä aiempien aihepiirin ympärillä tehtyjen tutkimusten kanssa. Luokanopettajat suhtautuvat pääsääntöisesti tukea tarvitsevan lapsen opettamiseen varautuneemmin kuin koulunkäynninohjaajat heidän ohjaamiseen. Tukea tarvitsevan lapsen opettamiseen ja ohjaamiseen liittyvien käsitysten taustalla on joukko monimuotoisia tekijöitä, jotka on syytä ottaa huomioon inklusiivista koulujärjestelmää kehitettäessä. Tämän tutkimuksen perusteella yhteistyön ja vuorovaikutustaitojen merkitys korostuu inklusiivisissa opetus- ja kasvatusympäristöissä. Tulevaisuudessa on syytä miettiä sitä, millaista koulujärjestelmää Suomeen halutaan kehittää ja mil- laisia toimia tuohon tavoitteeseen pyrkiminen ja pääseminen edellyttävät. | fi |
dc.format.extent | 1 verkkoaineisto (70 sivua) | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | fin | |
dc.rights | Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty. | fi |
dc.rights | This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited. | en |
dc.subject.other | tukea tarvitsevat oppilaat | |
dc.title | "Mutta onko se minun tehtäväni?" : luokanopettajien ja koulunkäynninohjaajien käsitykset tukea tarvitsevan lapsen opettamisesta tai ohjaamisesta | |
dc.title.alternative | Luokanopettajien ja koulunkäynninohjaajien käsitykset tukea tarvitsevan lapsen opettamisesta tai ohjaamisesta | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-201804242341 | |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.contributor.tiedekunta | Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Education and Psychology | en |
dc.contributor.laitos | Kasvatustieteiden laitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Education | en |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.oppiaine | Erityispedagogiikka | fi |
dc.contributor.oppiaine | Special Education | en |
dc.date.updated | 2018-04-24T05:58:26Z | |
dc.rights.accesslevel | restrictedAccess | fi |
dc.type.publication | masterThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 101 | |
dc.subject.yso | inkluusio | |
dc.subject.yso | integraatio | |
dc.subject.yso | luokanopettajat | |
dc.subject.yso | koulunkäynninohjaajat | |
dc.subject.yso | oppilaat | |
dc.format.content | fulltext | |
dc.rights.accessrights | Aineistoon pääsyä on rajoitettu tekijänoikeussyistä. Aineisto on luettavissa Jyväskylän yliopiston kirjaston arkistotyöasemalta. Ks. https://kirjasto.jyu.fi/fi/tyoskentelytilat/laitteet-ja-tilat. | fi |
dc.rights.accessrights | This material has a restricted access due to copyright reasons. It can be read at the workstation at Jyväskylä University Library reserved for the use of archival materials: https://kirjasto.jyu.fi/en/workspaces/facilities. | en |
dc.type.okm | G2 | |