Show simple item record

dc.contributor.advisorMarttunen, Miika.
dc.contributor.authorPuumalainen, Eeva
dc.date.accessioned2018-04-19T17:19:03Z
dc.date.available2018-04-19T17:19:03Z
dc.date.issued2018
dc.identifier.otheroai:jykdok.linneanet.fi:1869169
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/57708
dc.description.abstractOngelmanratkaisutaidot ovat tärkeitä, sillä valtaosa päivittäisistä päätöksistä ja ajattelusta liittyy ongelmiin ja ongelmanratkaisuun. Taitojen merkitys tulee entisestään korostumaan työelämässä. Kvasikokeellisen tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, millaiset ongelmanratkaisutaidot yhdyskuntasuunnittelualan työntekijöillä on ja voidaanko niitä parantaa lyhyen opetuskokeilun avulla. Taitoja mitattiin kahteen otteeseen ongelmanratkaisutehtävillä, jotka liittyivät tiedonhallintaan. Tehtävissä tuli ratkaisun lisäksi pohtia tilanteen ongelmaa, ratkaisun perustelua sekä ratkaisun vaihtoehtoja. Tehtävien välisenä ajanjaksona koeryhmä osallistui 1,5 viikkoa kestäneeseen opetusinterventioon, joka sisälsi luento-opetusta ja taitojen itsenäistä harjoittelua. Kontrolliryhmä osallistui mittauksiin, ja ongelmanratkaisutaitoja käsitellyt luento järjestettiin heille loppumittauksen jälkeen. Ongelmanratkaisutaidot olivat keskimäärin kohtalaiset tai keskinkertaiset. Ne olivat parhaat dokumentin tallentamisessa ja vaihtoehtoisten ratkaisujen esittämisessä ja heikoimmat dokumentin nimeämisessä ja ratkaisun perustelemisessa. Koeryhmän taidot eivät parantuneet. Tulokset vaihtoehtoisten ratkaisujen pohdinnan osa-alueella antoivat kuitenkin viitteitä siitä, että harjoittelussa oli oikeita elementtejä. Harjoittelu koettiin hyödyllisenä, ja sen aikana opittiin muun muassa ongelmanratkaisumallin käyttöä ja soveltamista. Ongelmanratkaisutaitojen opettamiselle on tarvetta vielä työelämässä. Taitoja on mahdollista opettaa, mutta opetuksen sisältö tulee suunnitella huolella. Työelämässä alakohtaisen tiedon sisällyttäminen harjoitteluun on tärkeää. Koska taidot kehittyvät hitaasti, oppiminen vaatii monipuolisen sisällön lisäksi myös riittävän pitkän ajanjakson.fi
dc.format.extent1 verkkoaineisto (98 sivua)
dc.language.isofin
dc.rightsJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rightsThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.subject.otherongelmanratkaisutaidot
dc.titleYhdyskuntasuunnittelijoiden ongelmanratkaisutaitojen kehittäminen
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201804192133
dc.type.ontasotPro gradufi
dc.type.ontasotMaster's thesisen
dc.contributor.tiedekuntaKasvatustieteiden ja psykologian tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Education and Psychologyen
dc.contributor.laitosKasvatustieteiden laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Educationen
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.oppiaineAikuiskasvatusfi
dc.date.updated2018-04-19T17:19:03Z
dc.rights.accesslevelopenAccessfi
dc.contributor.oppiainekoodi102
dc.subject.ysoyhdyskuntasuunnittelu
dc.subject.ysoongelmanratkaisu


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record