Identity exploration through given names

Abstract
Tämän tutkimuksen tarkoituksena on selvittää, miten alakouluikäiset oppilaat luovat merkityksiä etunimelleen ja lempinimelleen sekä rakentavat identiteettiään käsitellessään nimeään. Nimen ja identiteetin merkityksellinen yhteys on havaittu aiemmassa kirjallisuudessa; aihe on kuitenkin saanut verrattain vähän huomiota aiemmissa suomalaisissa tutkimuksissa. Kahdeksantoista 6. luokan oppilasta osallistui tiedon tuottamiseen. Osallistujat valmistivat portfolion ja jälkikäteen 12 heistä osallistui puolistrukturoituun haastatteluun. Osallistujien narratiivit analysointiin tulkitsevalla diskurssinanalyysillä. Tutkimustulokset osoittavat, että tutkimukseen osallistuneet 6.-luokkalaiset rakentavat narratiiveissaan niin merkityksellisyyttä kuin merkitsemättömyyttä etunimelleen. Osan tuotokset olivat kuitenkin epäjohdonmukaisia. Lisäksi osallistujien kesken oli huomattavaa vaihtelua siinä, miten he rakensivat identiteettiään käsitellessään nimeään. Osa osallistujista yhdisti etunimensä vahvasti yksilöllisiin ominaisuuksiin, perheeseen ja etnisyyteen, kun taas osa ei. Nimen ja identiteetin yhteyttä ja etunimien sopivuutta identiteetin rakentumisen tutkimiseen olisi tarpeellista selvittää vielä lisää erityisesti monikielisissä ympäristöissä, jotta identiteetin rakentumista voitaisiin tukea kokonaisvaltaisesti.
Main Author
Format
Theses Master thesis
Published
2018
Subjects
The permanent address of the publication
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201804182109Käytä tätä linkitykseen.
Language
English
License
In CopyrightOpen Access

Share