Kehittääkö työkierto osaamista? : sairaanhoitajien kirjoitelmia työkierrosta
Heli Hauta. 2018. Kehittääkö työkierto osaamista? Sairaanhoitajien kirjoitelmia työkierrosta. Liikuntatieteellinen tiedekunta, Jyväskylän yliopisto, terveyskasvatuksen pro gradu -tutkielma, 73 s., 5 liitettä.
Työkierto on tavoitteellista käytännön työssä tapahtuvaa oppimista. Kiertoon osallistuva työskentelee yleensä vieraassa yksikössä ennalta sovitun ajan palaten takaisin kotiyksikköön. Tämän pro gradu -tutkimuksen tarkoituksena oli kuvata sairaanhoitajien ammatillisen osaamisen kehittymistä työkierron aikana. Tavoitteena oli selvittää työkiertoon liittyviä odotuksia ja sairaanhoitajan kokemuksia työkierrosta. Lisäksi selvitettiin työkierron tukea sairaanhoitajan ammatillisen osaamisen kehittymisessä.
Tutkimukseen osallistui yhdeksän (n=9) työkierron suorittanutta sairaanhoitajaa eräässä sairaanhoitopiirissä. Tutkimus oli luonteeltaan laadullinen. Aineisto kerättiin kirjoitelmien muodossa ja se analysoitiin induktiivisen sisällönanalyysin avulla.
Tässä tutkimuksessa sairaanhoitajien osaamisen kehittymistä kuvattiin työkiertoon liittyvien odotusten ja kokemusten kautta. Tulosten mukaan työkiertoon osallistuneiden sairaanhoitajien odotukset kuvasivat kehittymisosaamista. Työkierron aikaiset kokemukset ilmensivät osaamisen kehittymiseen liittyviä tekijöitä, joissa korostuivat työkierron herättämät tunnekokemukset, synnyttämät uudet oivallukset ja ajatukset sekä uuden oppiminen. Osaamisen kehittyminen kohdentui pääasiassa kliinisiin hoitotaitoihin ja ICT -taitoihin.
Työkierto osoittautui myönteiseksi osaamisen kehittämisen menetelmäksi. Sairaanhoitajien osallistumista kiertoon tulisi kannustaa, kun tarvitaan oppia etenkin kliinisissä taidoissa ja ICT -taidoissa. Kehittämishaasteiksi nousivat perehdytys ja työkierron kesto. Tulevaisuudessa olisi mielenkiintoista selvittää työkierron vaikuttavuus sairaanhoitajan osaamisessa ennen työkiertoa ja sen jälkeen.
...
Heli Hauta. 2018. Does job rotation have influence on developing professional competence? Reports of job rotation by nurses. Sport and Health Sciences, University of Jyväskylä, Mas-ter’s thesis, 73 pp., 5 appendices.
Job rotation is a goal-oriented, practical form of learning. A participant works mainly at a work unit unfamiliar to them for duration agreed upon advance, returning to their home unit afterwards. The purpose of this Master’s Thesis was to describe the ways in which nurses’ professional competence can be developed while on job rotation. The aim was to describe the expectations concerning job rotation and the nurses’ experiences with their job rotation. In addition, the goal was to describe the supportive effect of job rotation on the professional competence development for nurses.
The participants in this study consisted of nine (N=9) professional nurses, who had experi-enced job rotation in a certain hospital district. The study was carried out with qualitative methods, and the data was collected through written reports by the participants. The data analysis followed the method of inductive content analysis.
In this study, the development of the professional competence of the nurses was described by analyzing their expectations and experiences with the job rotation. Based on the findings, the participants’ expectations for job rotation showed their competence in professional self-development. Their experiences during job rotation indicated growth in professional compe-tence, most specifically, the emotional experiences, new perceptions and learning evoked by job rotation. The growth in professional competence was mostly recognized within profes-sional performance within clinical skills and ICT skills.
Job rotation was discovered to be a positive method for developing one’s professional compe-tence. For learning clinical nursing skills as well as performing better within ICT skills, it is recommended to encourage nurses to participate in job rotation. The results showed a need to further develop onboarding during and the duration of job rotation. In the future, it might be of interest to study the effectiveness of job rotation on professional skills both before and after job rotation.
...
Muu nimeke
Sairaanhoitajien kirjoitelmia työkierrostaAsiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29740]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Nuoren vieraan kielen opettajan pedagogisen ajattelun ja ammatillisen asiantuntijuuden kehittyminen
Nyman, Tarja (Jyväskylän yliopisto, 2009)Opiskeluaikainen epävarmuus ja itseen kohdistuvat voimakkaat odotukset saattavat ennakoida sitä, että opettaja ei vielä ole valmis työelämään. Tämä kävi ilmi FL Tarja Nymanin väitöstutkimuksessa, jonka tavoitteena oli ... -
Kirjoittaminen ammatillisen kasvun ja kehittymisen välineenä työnohjauksessa
Pietilä, Niina (2022)Työ on jatkuvassa muutoksessa, mikä vaatii sekä organisaatioilta että niiden työntekijöiltä paljon. Muutokset edellyttävät, että ammattilaisten osaaminen ja tiedot kehittyvät jatkuvasti. Tämä velvoittaa organisaatioita ... -
Osaaminen lastensuojelun sosiaalityössä : Esitys asiantuntijuutta tukevasta urapolkumallista
Yliruka, Laura; Petrelius, Päivi; Alho, Sirkka; Jaakola, Anne-Mari; Lunabba, Harry; Remes, Silja; Keränen, Saara; Teiro, Sanna; Terämä, Anne-Marie (Terveyden ja hyvinvoinnin laitos, 2020)Osana Lapsi-ja perhepalvelujen muutosohjelmaa (LAPE) syntyi havainto siitä, että lastensuojelun osaami-sesta puuttuu kansallisen tason jäsennys. On tarve määritellä lastensuojelussa tarvittavaa osaamista ja sitä ... -
Millaista osaamista ohjausalan työtehtävissä tarvitaan nyt ja tulevaisuudessa?
Kettunen, Jaana (ELO-ryhmä; Työ- ja elinkeinoministeriö; Opetus- ja kulttuuriministeriö, 2023)
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.