Neuvolan liikuntaneuvontapalvelun kehittäminen tehokkaamman kohdentamisen avulla
Fyysisessä aktiivisuudessa tapahtuu luonnollista vaihtelua elämän aikana muun muassa perheen ja lasten vuoksi. Tänä päivänä liian vähäinen fyysinen aktiivisuus on kuitenkin maailmanlaajuisesti merkittävä, kasvava ongelma. Jotta epäaktiivisuuteen voitaisiin puuttua ja pyrkiä estämään liikkumattomuuden lisääntymistä tulevilla sukupolvilla, tulee kiinnittää huomiota erityisesti kahteen tekijään: äitien merkittävään rooliin ja odotus- ja pikkulapsiajassa olennaisesti vaikuttavaan neuvolaan. Neuvoloissa tapahtuva liikuntaneuvonta on yksi keino, jolla voidaan pyrkiä vaikuttamaan positiivisesti yksilöiden terveyskäyttäytymiseen.
Äitiys- ja lastenneuvolapalveluita koskevaa asiakaslähtöistä palvelututkimusta on kuitenkin toteutettu vain hyvin vähän, sillä terveydenhuolto ja palvelututkimus ovat perinteisesti olleet kaksi toisistaan erillistä kenttää. Yksi erittäin lupaava lähestymistapa terveyskäyttäytymisen interventioiden suunnittelussa on sosiaalinen markkinointi. Segmentointia, joka on yksi sosiaalisen markkinoinnin keskeisimmistä käytännöistä, pidetään avainosana kohdennetumpien sosiaalisen markkinoinnin ohjelmien suunnittelussa. Tästä syystä se on potentiaalinen vaihtoehto myös neuvolapalveluiden kehittämiseen fyysisen aktiivisuuden kontekstissa.
Tutkimus pyrkii tuomaan lisää ymmärrystä äitiys- ja lastenneuvolapalveluita koskevaan palvelututkimukseen ja lisäämään kaupallisen markkinoinnin käytäntöjen hyödyntämistä terveydenhuollon neuvolajärjestelmän kontekstissa. Tarkoituksena on lisätä palveluajattelun ymmärtämistä ja segmentoinnin hyödyntämistä sosiaalisen markkinoinnin alalla. Tutkimustulosten mukaan äitien joukosta on tunnistettavissa heidän fyysisen aktiivisuutensa perusteella kolme erilaista segmenttiehdotelmaa, joita ovat aktiiviset, aktiivisiksi pyrkivät ja passiiviset. Näillä tunnistetuilla segmenteillä ovat keskenään erilaiset palveluntarpeet, joita voidaan tarkastella ja hyödyntää liikuntaneuvontapalvelua kehittäessä ja kohdentaessa. Ylipäätänsä liikuntaneuvonnalle neuvoloissa on runsaasti kysyntää.
Äitien segmentointi kannattaisi toteuttaa neuvoloissa käyttäytymisen perusteella. Äideillä on erilaisia tavoitteita ja haasteita liikkumisen suhteen, jolloin yleisneuvonta liikunnasta ei edistä äitien aktiivisuuden lisäämistä tai ylläpitoa tehokkaasti. Äitien toiveiden selvittäminen eli asiakkaan asettaminen suunnittelun keskiöön ja hänen tarpeidensa huomiointi ovat lähtökohta onnistuneelle ja asiakasta hyödyttävälle palvelulle. Identifioimalla asiakkaiden tarpeita ja toimimalla yhteistyössä asiakkaiden kanssa voidaan kehittää palveluita tehokkaammiksi. Liikuntaneuvontapalvelu tulisikin nähdä heti ensimmäisestä käynnistä alkavana pidempiaikaisena, vuorovaikutteisena prosessina.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29556]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Pikkulapsiperheiden vanhemmuuden varhainen tukeminen neuvolan perhetyön avulla
Virtanen, Tiina (2009)Tutkimuksen tarkoituksena on selvittää, mitä mahdollisuuksia äitiys- ja lastenneuvolan perhetyö luo pikkulapsiperheiden vanhemmuuden varhaiseksi tukemiseksi asiakasperheiden vanhempien näkökulmasta. Tarkoituksena on ... -
Sähköiset välineet hyvinvoinnin ja terveyden edistämisessä : apua sosiaalisesta markkinoinnista?
Taiminen, Heini (FCG Finnish Consulting Group Oy, 2023) -
Neuvola tänään ja huomenna : vanhemmuuden tukeminen, perhekeskeisyys ja vertaistuki
Viljamaa, Marja-Leena (Jyväskylän yliopisto, 2003)Neuvola on merkittävä vanhemmuuden tukija, koska se tavoittaa kaikki vanhemmat lapsen odotuksen aikana sekä lapset ikäkausittain. Suomalainen äitiys- ja lastenneuvola on vuosikymmenien ajan rakentanut äitien ja lasten ... -
Radiovälitteisen liikuntaohjauksen tavoitettavuus ja soveltuvuus ikäihmisten liikunta-aktiivisuuden edistämiseen : pilottitutkimuksen loppuraportti
Kekki, Katariina; Hiirikoski, Riku; Kettula, Anne; Kaasalainen, Karoliina; Neittaanmäki, Pekka (Jyväskylän yliopisto, 2019) -
Awaking the motivation for change : relationships between physical fitness, physical activity and psychosocial factors among men in the Adventures of Joe Finn Campaign
Kaasalainen, Karoliina (University of Jyväskylä, 2017)This thesis examined how physical fitness is associated with self-reported physical activity (PA), eating habits and psychosocial factors among Finnish men who engaged in the Adventures of Joe Finn Campaign. The thesis ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.