That German Stuff : Negotiating linguistic legitimacy in a foreign language classroom
Ennser-Kananen, J. (2018). That German Stuff : Negotiating linguistic legitimacy in a foreign language classroom. Journal of Language and Education, 4(1), 18-30. https://doi.org/10.17323/2411-7390-2018-4-1-18-30
Published in
Journal of Language and EducationAuthors
Date
2018Discipline
Soveltava kielitiedeCopyright
© the Authors, 2018. This is an open access article distributed under the terms of the Creative Commons License.
This qualitative case study of one German suburban high school classroom in the Midwestern United States examines how learners of German negotiate their linguistic legitimacy, which is defined as discursively constructed acceptance or validation for their language use. Specifically, it investigates how the students negotiated legitimacy for using their target language German in their classroom. Based on the premise that linguistic legitimacy is crucial for the maintenance and development of speakers’ languages, data was collected and analyzed from classroom recordings, semi-structured interviews, and participant observations. Findings revealed that, while English dominated the lessons as the default legitimate language among the students, using German was accepted and valued under certain circumstances. Such instances of linguistic legitimacy included the use of German for entertainment or in role plays, a pattern which points to the students’ desire to mitigate investment and display “uninvestment” in learning or using German. Implications for foreign language (FL) pedagogy and teacher education are discussed.
...


Publisher
National Research University Higher School of EconomicsISSN Search the Publication Forum
2411-7390Publication in research information system
https://converis.jyu.fi/converis/portal/detail/Publication/27915558
Metadata
Show full item recordCollections
License
Except where otherwise noted, this item's license is described as © the Authors, 2018. This is an open access article distributed under the terms of the Creative Commons License.
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Teachers negotiating multilingualism in the EFL classroom
Pitkänen-Huhta, Anne; Mäntylä, Katja (De Gruyter, 2021)Tässä artikkelissa tutkimme suomalaisten englanninopettajien käsityksiä maahanmuuttajaoppilaista, joilla on monikielinen tausta, vieraan kielen luokkahuoneessa. Aiemmat tutkimukset monikielisistä oppijoista ovat keskittyneet ... -
”Englanti jyrää” : kieltenopettajien keinoja ja ehdotuksia kielivalintojen monipuolistamiseksi
Veivo, Outi; Pollari, Pirjo; Toomar, Jaana; Mäntylä, Katja (Helsingin yliopisto, 2021)Suomen kouluissa opiskellaan yhä vähemmän ja yhä harvempia vieraita kieliä. Valinnaisten kielten opiskelun suosio on laskenut, ja kielitaito on vaarassa jäädä pelkän englannin varaan. Erilaisia toimenpiteitä, kuten kielen ... -
Discriminatory Brain Processes of Native and Foreign Language in Children with and without Reading Difficulties
Azaiez, Najla; Loberg, Otto; Lohvansuu, Kaisa; Ylinen, Sari; Hämäläinen, Jarmo A.; Leppänen, Paavo H. T. (MDPI AG, 2023)The association between impaired speech perception and reading difficulty has been well established in native language processing, as can be observed from brain activity. However, there has been scarce investigation of ... -
"Nyt ymmärrän, että opettajaksi tullaan vasta työssä" : vieraiden kielten opettajaopiskelijoiden ajatuksia opettajan vastuusta
Nyman, Tarja; Kajander, Kati; Alanen, Riikka (Suomen kasvatustieteellinen seura, 2018) -
“How are you, siihen me sanotaan I’m fine” : tapaustutkimus oppilaiden ja kielenopettajan käsityksistä kielestä ja kielen oppimisesta varhaisen englannin opetuksen kontekstissa
Mård-Miettinen, Karita; Pitkänen-Huhta, Anne (Suomen ainedidaktinen tutkimusseura; Itä-Suomen yliopisto, Filosofinen tiedekunta, 2022)Vuonna 2020 Suomessa käynnistettiin uudenlaisen pohjan luominen kielen oppimisen jatkumolle, kun ensimmäisen vieraan tai toisen kotimaisen kielen aloitus varhennettiin ensimmäiselle vuosiluokalle. Tutkimus on osoittanut, ...