Esikouluikäisten odotukset alkuopetukseen siirtymisestä kertomuksin ja kuvin
Tämän tutkielman tavoitteena oli selvittää esikouluikäisten odotuksia alkuopetukseen siirtymisestä kertomuksin ja kuvin. Aikaisempaa tutkimusta siirtymävaiheesta esi- ja alkuopetuksen välillä löytyy paljon, mutta lasten näkökulma on jäänyt vähemmälle tarkastelulle ja siksi toteutin tutkimuksen tästä näkökulmasta. Koulusiirtymää tarkasteltiin tutkimuksen teoreettisessa viitekehyksessä Bronfrenbrennerin (1979) ekologisen teorian ja ohjaavien asiakirjojen näkökulmista. Molemmissa näkökulmissa korostetaan vuorovaikutuksen ja yhteistyön merkitystä lapseen vaikuttavien toimintaympäristöjen välillä. Esimerkiksi esi- ja perusopetussuunnitelman tarkoituksena on yhdenmukaisuudellaan edistää lapsen siirtymävaiheen sujuvuutta, koulun toimintakulttuuriin kiinnittymistä ja oppimisen jatkumoa.
Tutkimukseen osallistui seitsemän esikouluikäistä lasta yhdestä Jyväskylän kaupungin päiväkodista. Tutkimus toteutettiin siten, että lapsia pyydettiin piirtämään kuva alkuopetukseen siirtymisestä eli ensimmäisestä koulupäivästä. Tämän jälkeen lapset itse sanoittivat omat piirustuksensa sekä niissä ilmenneet tuntemukset, ajatukset ja odotukset. Saatu aineisto analysoitiin laadullista aineistolähtöistä sisällönanalyysiä käyttäen. Lasten odotukset siirtymävaiheesta koskivat lasten ystäväverkostoa, uutta opettajaa, ilmapiiriä, sääntöjä ja rajoja, päivästruktuuria sekä oppimista ja kouluympäristöä. Saatujen tulosten pohjalta lasten vertaissuhteet ja erityisesti tutut kaverit nousivat keskiöön. Lapsen kasvuympäristö muuttuu siirtymässä esikoulun leikki- ja oppimisympäristöstä koulun opettajajohtoiseksi, yksilötyöskentelyä korostavaksi oppimis- ja opetusympäristöksi, mikä näkyi lasten piirustuksissa ja narratiiveissa perinteisenä käsityksenä kouluympäristöstä opettajajohtoisine luokkahuoneineen. Tähän tutkimukseen osallistuneista lapsista suurimmalla osalla oli myönteinen kuva koulusiirtymästä ja he odottivat koulunaloittamista innolla.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [5333]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Alakoulusta yläkouluun : kuudesluokkalaisten pelkoja, toiveita ja odotuksia seitsemännelle luokalle siirtymisestä
Savolainen, Taija (Jyväskylän yliopisto, Opettajankoulutuslaitos, 2005) -
Esiopetuksen opettajien ja lasten kokemuksia varhaiskasvatuspäivän aikaisten siirtymien sujumisesta
Koskela, Sonja; Lehto, Lumi (1971)Tässä tutkimuksessa tutkimme suomalaisten esiopetuksen opettajien sekä -oppilaiden kokemuksia varhaiskasvatuspäivän aikaisiin siirtymiin liittyen, sekä esiopetuksen opettajien hyödyntämiä pedagogisia ratkaisuja ja apukeinoja ... -
Lapsen siirtymä esiopetuksen toimintakulttuuriin : lasten näkemyksiä esiopetuksesta ja esikoululaisuudesta
Holopainen, Katri (2011)Holopainen, Katri. 2011. LAPSEN SIIRTYMÄ ESIOPETUKSEN TOIMINTAKULTTUURIIN. Lasten näkemyksiä esiopetuksesta ja esikoululaisuudesta. Varhaiskasvatustieteen pro gradu –tutkielma, Jyväskylän yliopisto, Kasvatustieteiden ... -
Lasten metakognitiivisen tiedon kehitykselliset muutokset esikoulusta peruskoulun toiselle luokalle
Hakulinen, Taru (2003)
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.